Rychlostí až 25 km v hodině může jet elektrická koloběžka. 150 se jich objevilo v Brně

Elektrické koloběžky v Brně
Elektrické koloběžky v Brně

Půjčit si elektrické koloběžky může každý, kdo zaplatí. Politiky z radnice ale dopravní novinka zaskočila.

V noci na pondělí se v ulicích v centru Brna objevilo sto padesát elektrokoloběžek. Půjčit si je může kdokoliv, stačí k tomu aplikace pro mobilní telefony. Jde o placenou sdílenou službu, která běžně funguje ve větších městech jako Praha, Vídeň, nebo Berlín. Modré koloběžky v Brně ale ráno cestou do práce překvapily úředníky i politiky z radnice. Těm vadí, že firma jim svůj záměr dopředu nenahlásila.

Odrazit se a páčkou na řídítkách pustit elektromotor. Z Jakubského náměstí na Dominikánském jsem asi za minutu. Tam stojí Jiří Hofr, spolumajitel firmy Yoyoway, která koloběžky v Brně provozuje, respektive platí za licenci americké firmě Bird. „Tady byla díra na trhu. Tak jsme neviděli důvod proč to nespustit ve městě, které je mladé a nakloněné technologiím,“ říká Hofr.

Lidé už elektrokoloběžky zkouší. V aplikaci pro mobily se registrují, přes ni si koloběžku taky půjčí, zaplatí nástupní taxu, dál platí minutovou sazbu a dočtou se v mobilu taky o tom, jak koloběžku správně používat. „Člověk by měl mít helmu, měl by mít více jak 18 let a koloběžky má odstavovat tak, aby nepřekážely provozu nebo chodcům,“ doplňuje Hofr.

Elektrokoloběžka umí vyvinout rychlost až 25 kilometrů v hodině. V pěší zóně můžou lidé jet jen dvacítkou. Koloběžka díky GPS technologii sama pozná, kudy člověk zrovna jede, a v pěší zóně sama zpomalí na maximálně 15 kilometrů v hodině. Lidé ovšem nesmí jezdit po chodnících, jak upozorňuje mluvčí brněnských strážníků Tereza Kadrnožková: „Na elektrokoloběžce může člověk jezdit všude tam, kde to umožňuje zákon o pozemních komunikacích. To znamená, že by neměl vjíždět do jednosměrek nebo jezdit po chodníku. V takovém případě můžou strážníci udělit pokutu do dvou tisíc korun.“

Elektrokoloběžka v Brně

Řada lidí to ale nedodržuje a po chodnících jezdí. Nebo koloběžky odkládá uprostřed chodníků, kde můžou překážet zejména nevidomým. Zaměstnanci firmy proto po městě jezdí a špatně zaparkované stroje přeparkují. Právě s rychlou jízdou na chodníku nebo překážejícími elektrokoloběžkami má problém třeba Praha. Některé tamní čtvrti je chtějí zakázat. Brněnský magistrát regulaci zvažuje. Zatím si ale zjišťuje podrobnosti, říká mluvčí Brna Filip Poňuchálek: „V případě využívání například stojanů na koloběžky musí mít firma vyřízený zábor veřejného prostranství. Pokud firma nevyužívá pevné stojany, je situace komplikovanější. Všechny právní náležitosti této problematiky ale ještě blíže analyzujeme.“

Radnice se podle Poňuchálka technologii nebrání, pokud nebude ohrožovat bezpečnost. A mluvčí taky říká, že nikdo ze zástupců města informaci o provozování sdílených koloběžek dopředu nedostal. Jiří Hofr oponuje, že magistrát kontaktoval. „Nedostali jsme žádnou odpověď. Tudíž jsme si prošli informace, že neděláme nic nezákonného, pokud samozřejmě nebudeme zabírat nějaký velký veřejný prostor dlouhodobě, a tak jsme si říkali, že službu spustíme,“ vysvětluje Hofr.

Sdílené elektro koloběžky v Brně

O plánech firmy Yoyoway nevěděla ani radnice čtvrti Brno-středu. Radní Jan Mandát zvolený za ODS a spolek Brno autem se v úterý proto s podnikatelem Hofrem sešel. „Zástupce firmy nás ujistil, že chce městu maximálně vyjít vstříc. Myslím si, že na tyto koloběžky bude nutné reagovat intenzivněji, protože je na nich elektromotor. Sdílená kola jsou podle mě určená spíš pro sportovce nebo nadšence, ale koloběžku může použít prakticky každý, protože pohyb na ní je komfortnější než na kole a proto se touto problematikou budeme muset víc zabývat,“ říká Mandát s tím, že radnice Brno-střed si nechá objednat audit bezpečnosti pěší zóny, který má zjistit, jaké druhy dopravy v historickém centru města bezpečí lidé ohrožují.

Aktuálně můžou lidé na sdílených koloběžkách jezdit hlavně v Brně-středu. Dopravit se můžou nejdál do bohunického kampusu, technologického parku, k hranicím Jundrova, na Mendelovu univerzitu nebo k Dornychu. Kromě firmy Yoyoway by v Brně mohla podobné služby spustit i společnost Lime, která operuje v Praze. S jejími zástupci se radní sejdou tento týden. Doplňuje provozní manažer firmy Lime Ondřej Široký: „Vzhledem k tomu, že vstup do Brna nevylučujeme, diskuse s představiteli města je pro nás přirozenou součástí rozhodovacího procesu. Neumíme si představit, že bychom tento typ podnikání mohli odstartovat, aniž bychom o tom město přinejmenším informovali a hovořili s ním o základních mantinelech.“

Spustit audio

Související