Platnou licenci na vzducholoď mají v republice tři piloti. Tomáš Haban je jedním z nich

3. srpen 2022

Není moc vynálezů, v nichž by naše země měla významné světové prvenství. O to více vás překvapí, že se to téměř neví o vzducholodi, která už v roce 1872 létala nad Brnem. Šlo o třetí dokončené a vyzkoušené plavidlo tohoto druhu na světě a vůbec první vzducholoď, kterou poháněl spalovací motor.

V jihomoravské metropoli se dokonce podařilo založit vzduchoplavecké družstvo, které stavbu lodi financovalo. Jedním z důvodů, proč volba padla právě na moravské město, byla plynárna postavená v roce 1842 jako vůbec první na našem území.

Vzducholoď

Ale zpět do roku 2022 a naším hostem. „Let je vhodný pro mladé i velké, bez věkového omezení. Nejstaršímu klientovi bylo 97 let, nejmladšímu okolo 5 let. Je to o tom, aby byli lidé hlavně dostatečně připásáni bezpečnostními pásy, sedí se na sedačkách. Standardní let trvá kolem půl hodiny,“ vysvětluje certifikovaný pilot Tomáš Haban.

V Česku není mnoho lidí, kteří by mohli ovládat vzducholoď. „Pokud se nepletu, tak platnou licenci na vzducholoď máme momentálně pouze tři. Přičemž jediná pasažérská vzducholoď je ta, kterou vlastníme. Další kolegové létají sporadicky nebo mají jednomístnou vzducholoď, která nevozí pasažéry.“

O historii i současnosti létání byla řeč v Apetýtu. Poslechněte si záznam pořadu, jehož hostem byl Tomáš Haban.

Spustit audio

Související