Pandemie koronaviru by mohla mít i pozitivní důsledky – pružnější a rychlejší brněnský magistrát
Pandemie koronaviru urychlila digitalizaci brněnského magistrátu. Stav nouze a karanténa teď nutí úředníky, aby se co nejméně scházeli a víc pracovali z domu. Plné ruce práce proto teď mají informatici, pro které je to i příležitost přesvědčit své kolegy, že třeba takové videokonference jim ušetří čas jindy strávený pobíháním po úřadu.
Prakticky celý brněnský magistrát teď používá telefonické nebo videokonference. Ty běží přes program Teams, který je podobný třeba Skypu. Tým magistrátních informatiků se kvůli tomu skoro nezastaví.
„Aktuálně máme hodně práce, protože zajišťujeme chod úřadu jako takový, což přináší potřebu uživatelů připojovat se z domova,“ potvrzuje vedoucí odboru městské informatiky David Menšík. Kolegům počítačoví technici vyřizují vzdálené přístupy do magistrátní sítě, nebo je učí, jak pracovat s videohovory.
„Což jde pomalu, protože uživatelé jsou různí, někoho máte hotového za pět minut, s někým si dáte práce víc,“ připouští Menšík.
Program Teams má radnice koupený několik měsíců, ale až teď ho začali využívat i lidé, kteří novým technologiím nejsou dvakrát naklonění. „Věřím, že i do budoucna u toho zůstanou. Je to efektivnější, rychlejší, nemusí běhat po budově,“ doufá šéf městských informatiků.
Tisícovka úředníků
Na magistrátu pracuje přes tisíc úředníků na asi patnácti různých místech ve městě. Teď se nutně nemusí každou chvíli scházet. A někteří ani nemůžou. „Přijali jsme různá opatření, třeba to, že jsme rozdělili odbory na týmy tak, aby se nikdy v rámci úřadu nepotkával celý odbor,“ potvrzuje náměstek primátorky Tomáš Koláčný z Pirátské strany.
Z vedení města zatím nikdo v karanténě není, ale radní už si pro jistotu nacvičili i online schůzi. „Díky tomu jsme schopni být v kontaktu velmi operativně. Kdykoliv a odkudkoliv jsme schopní témata řešit v mnohem vyšší rychlosti a vyšším tempu, než kdybychom se kvůli každé jednotlivosti museli scházet na magistrátu,“ doplňuje Koláčný.
On-line zastupitelstvo
Přes videokonference by měly brzy začít jednat i výbory a komise, informatici pracují taky na tom, aby v případě nutnosti mohlo online zasednout i zastupitelstvo. Brno zároveň řeší, jak lidem umožnit lepší komunikaci s úřadem přes internet. Aktuálně je na stole třeba snaha o zajištění online žádostí o občanské a řidičské průkazy. „Bohužel tady narážíme na legislativní problémy. Nicméně naši právníci se snaží dát dohromady návrh, který bychom prostřednictvím poslanců zkusili prohnat sněmovnou a díky tomu umožnit, aby i procesy státní správy bylo možné dělat prostřednictvím vzdáleného přístupu a tím šetřit lidem cestu na úřad,“ nastiňuje náměstek.
Jízdenky, pes a odpad
Brňané navíc můžou využívat službu BrnoID, pomocí které lze kupovat předplatní jízdenky do městské hromadné dopravy, anebo lístky na městská sportoviště, ale taky platit za svoz odpadu. Do budoucna by mohla přibýt i možnost uhradit online i poplatek za psa – háček je ale v tom, že si tyto poplatky administrují jednotlivé městské části. Nejde tedy o centrální výběr jako třeba u poplatku za odpad.
Související
-
Jihomoravský kraj a Brno přichází kvůli pandemii o čtyři a půl milionu korun denně za jízdné
Čtyři a půl milionu korun denně tvoří na jižní Moravě ztráty v regionální dopravě. Spočítalo to vedení Jihomoravského kraje a Dopravního podniku města Brna.
-
První návrh nového územního plánu Brna je venku. Lidé ho mohou připomínkovat do června
Brno dnes na svých webových stránkách zveřejnilo první návrh nového územního plánu.
-
Více času na zaplacení. Brno vyjde vstříc podnikatelům, kteří kvůli pandemii přichází o příjmy
Podnikatelé sídlící v městských budovách v Brně dostanou víc času na zaplacení nájmu. V pondělí (23. března) o tom rozhodli brněnští radní.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka