Pandemie koronaviru by mohla mít i pozitivní důsledky – pružnější a rychlejší brněnský magistrát

Pandemie koronaviru urychlila digitalizaci brněnského magistrátu. Stav nouze a karanténa teď nutí úředníky, aby se co nejméně scházeli a víc pracovali z domu. Plné ruce práce proto teď mají informatici, pro které je to i příležitost přesvědčit své kolegy, že třeba takové videokonference jim ušetří čas jindy strávený pobíháním po úřadu.

Prakticky celý brněnský magistrát teď používá telefonické nebo videokonference. Ty běží přes program Teams, který je podobný třeba Skypu. Tým magistrátních informatiků se kvůli tomu skoro nezastaví.

„Aktuálně máme hodně práce, protože zajišťujeme chod úřadu jako takový, což přináší potřebu uživatelů připojovat se z domova,“ potvrzuje vedoucí odboru městské informatiky David Menšík. Kolegům počítačoví technici vyřizují vzdálené přístupy do magistrátní sítě, nebo je učí, jak pracovat s videohovory.

„Což jde pomalu, protože uživatelé jsou různí, někoho máte hotového za pět minut, s někým si dáte práce víc,“ připouští Menšík.

Program Teams má radnice koupený několik měsíců, ale až teď ho začali využívat i lidé, kteří novým technologiím nejsou dvakrát naklonění. „Věřím, že i do budoucna u toho zůstanou. Je to efektivnější, rychlejší, nemusí běhat po budově,“ doufá šéf městských informatiků.

Tisícovka úředníků

Na magistrátu pracuje přes tisíc úředníků na asi patnácti různých místech ve městě. Teď se nutně nemusí každou chvíli scházet. A někteří ani nemůžou. „Přijali jsme různá opatření, třeba to, že jsme rozdělili odbory na týmy tak, aby se nikdy v rámci úřadu nepotkával celý odbor,“ potvrzuje náměstek primátorky Tomáš Koláčný z Pirátské strany.

Z vedení města zatím nikdo v karanténě není, ale radní už si pro jistotu nacvičili i online schůzi. „Díky tomu jsme schopni být v kontaktu velmi operativně. Kdykoliv a odkudkoliv jsme schopní témata řešit v mnohem vyšší rychlosti a vyšším tempu, než kdybychom se kvůli každé jednotlivosti museli scházet na magistrátu,“ doplňuje Koláčný.

On-line zastupitelstvo

Přes videokonference by měly brzy začít jednat i výbory a komise, informatici pracují taky na tom, aby v případě nutnosti mohlo online zasednout i zastupitelstvo. Brno zároveň řeší, jak lidem umožnit lepší komunikaci s úřadem přes internet. Aktuálně je na stole třeba snaha o zajištění online žádostí o občanské a řidičské průkazy. „Bohužel tady narážíme na legislativní problémy. Nicméně naši právníci se snaží dát dohromady návrh, který bychom prostřednictvím poslanců zkusili prohnat sněmovnou a díky tomu umožnit, aby i procesy státní správy bylo možné dělat prostřednictvím vzdáleného přístupu a tím šetřit lidem cestu na úřad,“ nastiňuje náměstek.

Jízdenky, pes a odpad

Brňané navíc můžou využívat službu BrnoID, pomocí které lze kupovat předplatní jízdenky do městské hromadné dopravy, anebo lístky na městská sportoviště, ale taky platit za svoz odpadu. Do budoucna by mohla přibýt i možnost uhradit online i poplatek za psa – háček je ale v tom, že si tyto poplatky administrují jednotlivé městské části. Nejde tedy o centrální výběr jako třeba u poplatku za odpad.

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio

Související