Okolo Královopolských tunelů rostou nové protihlukové stěny
V okolí portálu Královopolských tunelů v Brně začali dělníci stavět dodatečné protihlukové stěny. Stavba totiž ani po pěti letech není zkolaudovaná.
Víc než pět let jsou v Brně otevřené Královopolské tunely, které zjednodušily cestu ze severu na západ města. Po celou tu dobu je ale v tubusech i jejich okolí omezená maximální rychlost na 60 kilometrů za hodinu. Stavba totiž pořád není zkolaudovaná a dlouhodobě funguje v takzvaném zkušebním režimu.
Hlavní překážkou, která brání kolaudaci Královopolských tunelů, je hluk. V okolí západního tunelového portálu v Žabovřeskách totiž stavba překračuje stanovené hygienické limity. A teď, tedy pět let po zprovoznění, začali silničáři pracovat na navýšení dosavadních protihlukových stěn a stavbě nových. Celkem dělníci postaví téměř dva kilometry nových hlukových bariér.
„Soubor protihlukových opatření zahrnuje zejména navýšení čtyř stávajících úseků pohltivých protihlukových stěn v celkové délce 676 metrů. A dále osazení transparentních odrazivých protihlukových stěn na mostní kotvená svodidla mostů v celkové délce 964 metrů,“ říká mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.
Celkem za tyto stavební práce silničáři zaplatí 20 milionů korun. Hotovy by měly být v lednu příštího roku.
Po dostavbě se bude znovu měřit hluk
Potom by mělo být možné tunely zkolaudovat. Klíčové ale bude stanovisko jihomoravských hygieniků. K nové žádosti o kolaudaci musí silničáři přiložit i výsledky hlukových testů po dokončení všech nových bariér.
„Měření má vždycky povinnost provést stavebník. Musí ověřit, zda v dotčených obytných objektech už jsou hlukové limity splněny. Tam se poměrně ví, o které domy přesně jde, protože to v průběhu posledního měření bylo prokazováno,“ upřesňuje Miroslav Staněk z Krajské hygienické stanice.
Poblíž tunelového portálu a přilehlé silniční křižovatky stojí bytové a panelové domy. Překročené hlukové limity jsou u několika z nich, a to ve vyšších patrech.
Vyšší rychlost bude možná až po kolaudaci
Maximální rychlost 60 kilometrů za hodinu je v současné době jak uvnitř samotných tunelů, tak v prostoru tunelového portálu a přilehlé křižovatky v Žabovřeskách. A dokud nebude celá stavba zkolaudovaná, silničáři tam nemůžou povolit osmdesátku, která je na dalších částech velkého městského okruhu. Snížená rychlost je totiž jedno z opatření, které má snížit hluk.
Poté, co se silničářům podaří stavbu zkolaudovat, můžou změnit i toto dopravní značení. Odhadují, že by to mohlo být v polovině příštího roku.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Žádné červené tlačítko neexistuje. Putin využívá hrůzy z jaderných zbraní, míní Drábová
-
Scholz chtěl být jako Merkelová, místo toho Němci zažívají nestabilitu a stagnaci, hodnotí zpravodaj
-
Kontroloři zkritizovali údržbu silnic. ‚Nepochopili hodnocení kvality vozovky,‘ tvrdí šéf silničářů
-
V srbském parlamentu vypukla rvačka. Opozice chtěla debatu o vládní odpovědnosti za tragédii na nádraží