Nemyslím si, že je opera mrtvá. I klasický kus se dá zajímavě inscenovat, tvrdí režisérka Křivánková
„Operní režie je pro mě práce a zároveň koníček. Někdo si jde zaplavat, já sednu k partituře a poslouchám hudbu,“ přemýšlí o vztahu ke své profesi vystudovaná operní pěvkyně a režisérka Kateřina Křivánková.
Ačkoliv absolvovala brněnskou konzervatoř, nikdy netoužila sama vystupovat na scéně. „Na konzervatoř jsem šla, protože jsem chtěla učit. Pak jsem si navíc uvědomila, že přemýšlím o věcech spíš z druhé strany. Jak by mohla inscenace vypadat, její organizační složka, jak to celé postavit,“ popisuje Křivánková.
Čtěte také
Rozhodla se proto pro studium operní režie na brněnské JAMU. Zájemců o tento obor překvapivě není mnoho. „O studium operní režie není takový zájem. Lidé se možná opery bojí, přitom je to obor, který otevírá dveře k režii hudebně-dramatického tělesa. Zahrnuje krásnou uměleckou činnost, ale operní režisér musí být také dobrý manažer, organizátor i psycholog. Je to zkrátka komplexní práce.“
Různost Ensemble Opera Diversa
Kateřina Křivánková je také kmenovou režisérkou souboru Ensemble Opera Diversa, který letos slaví 20 let od svého založení. I když čerpá i z klasických operních děl, zaměřuje se převážně na opery soudobé, v tvorbě využívá řady jiných zdrojů, různorodých libret i témat.
Čtěte také
„Ensemble Opera Diversa hledá nové způsoby, jak operu dělat. Snažíme se vyhýbat klasickému provedení, například v chystané inscenaci opery Druhé město (Ondřej Kyas) se diváci mohou těšit na částečně koncertní provedení, spojené s projekcemi a různými divadelními akcemi,“ přibližuje Křivánková. Premiéra kusu na motivy knihy Michala Ajvaze se uskuteční 16. prosince.
Přestože se Kateřina Křivánková věnuje spíše soudobé opeře, klasická opera si podle ní zaslouží obdiv a pozornost. „Nemyslím si, že je opera mrtvá. I klasický kus se dá vždycky zajímavě inscenovat. Já se snažím za vším hledat příběh. Nebojím se škrtů a úprav, ale příběh a hudba, kterou skladatel složil, musí ve výsledku vždycky dávat nějaký smysl.“
O minioperách Jiřího Bulise nebo o práci režiséra s operními pěvci se více dozvíte v rozhovoru Jarky Eliášové. Poslechněte si ho!
Související
-
Barokní opera v hanáckém nářečí – dárek, který si ZUŠ v Holešově nadělila k výročí
Děti z Holešova nazkoušely k 75. výroční tamní Základní umělecké školy barokní operu v hanáckém nářečí.
-
Bilance opera 2022: Brno opět dokazuje, že je operním domem roku
Saša Michailidis se ptá ředitelky Festivalu hudebního divadla Opera Lenky Šaldové a vltavského redaktora Daniela Jägera.
-
Ředitel Národního divadla Brno Martin Glaser: Snažíme se dělat most mezi tradicí a tím novým
Národní divadlo Brno odstartuje oficiálně novou sezónu 7. září. Přinese celkem 18 premiér, ale také řadu drobnějších projektů, přednášek a výstav.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.