Mladí divadelníci z celého světa mají každoročně v Brně Setkání
„Hlavním cílem a smyslem festivalu je pro nás příležitost vidět výsledky i proces tvůrčí práce, jak probíhá na jiných školách, možnost slyšet své kolegy z jiných zemí, hovořit a diskutovat s nimi o společných otázkách a problémech a samozřejmě také se navzájem inspirovat,“ uvedl 25 lety jeden ze zakladatelů festivalu Setkání/Encounter Josef Kovalčuk.
Setkání / Encounter je každoročně se opakující mezinárodní divadelní festival. „Specifikem festivalu je, že ho připravují studenti divadelního manažerství a jevištní technologie, kteří spolupracují i s dalšími studenty z jiných ateliérů JAMU,“ uvedla Bára Holanová, koordinátorka letošního ročníku a studentka Ateliéru divadelního manažerství na Janáčkově akademii múzických umění v Brně.
Impulzem k zorganizování prvního ročníku festivalu bylo zahájení provozu Divadelního studia Marta po znovuotevření Divadelní fakulty JAMU v Brně v roce 1991.
Původně na festivalu spolupracovaly tři školy, a sice brněnská JAMU, pražská DAMU a bratislavská VŠMU. Studenti těchto škol tvoří pevné jádro festivalu dodnes. „Postupně se začaly zvát školy z Evropy, pak z celého světa a stal se z toho opravdu celosvětový mezinárodní festival,“ usmívá se Holanová.
Rozšiřování hlavního programu o každoročně nová a progresivní představení, workshopy, diskuze a večírky vedlo k prodloužení doby trvání festivalu. V roce 1999 se růst stabilizoval a nyní festival trvá pět dní a podílí se na něm až patnáct uměleckých škol.
„Epicentrum dění je Janáčkova akademie múzických umění a samozřejmě jeho dvě divadla – Divadelní studio Marta a Divadlo na Orlí, dlouhodobě je ale spolupořadatelem festivalu Centrum experimentálního divadla. Letos využíváme všechny tři jeho scény – Sklepní scénu, Divadlo Husa na provázku a HaDivadlo,“ vysvětluje Holanová.
Festival začínal jako soutěžní, v průběhu let ale svůj status změnil na nesoutěžní. Při závěrečném ceremoniálu však odborná porota vždy ocení výjimečné umělecké výkony jednotlivých divadelníků cenami Marta a E: UTSA.
Letos byly ceny Marta předány Kamilé Gudmonaitéové (Vilnius, Litva) za vynikající autorské a režijní vedení inscenace Kletba snů, Barboře Andrešičové a Richardu Autnerovi (Bratislava, Slovensko) za vyvážený a vyzrálý výkon herecké dvojice v inscenaci Talk to me, Attilovi Vidnyánszkému (Budapešť, Maďarsko) za novátorský pohled na kultovní drama a strhující herectví v inscenaci Hamlet a Sebastienovi Griegelovi (Mnichov, Německo) za autentické a dynamické herectví v inscenaci Cesta ke štěstí.
Cenu ředitele festivalu obdržel Várnai Balázs (Verscio, Švýcarsko) za inspirativní scenáristický, režijní a herecký výkon v inscenaci Kniha ukradených tváří. Ocenění E: UTSA obdržela Kamilé Gudmonaitéová za konzistentní způsob, kterým v představení Kletba snů kombinovala prvky výtvarného a scénického umění, hudby a choreografie.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.