Matka měla ráda třešně, vzpomíná ve své sbírce básník Jiří Dynka

28. srpen 2023

Poslechněte si básně ze sbírky Jiřího Dynky nazvané Matka měla ráda třešně. Literární pásmo připravil pro magazín Zelný rynk Vratislav Färber.

V úvodu jedenácté sbírky Jiřího Dynky (narozeného v roce 1959 v tehdejším Gottwaldově) čteme o cestě k „lyrickému já“. Její název Matka měla ráda třešně naznačuje návratový a bilanční tón. Autor se vážně ptá, co je to být básníkem, jaká je role psaní. V jeho sebereflexích se objevuje i odstiňující autoironie: „textový kutil“ – „umělec řeči“. Psaní může být též „protézou“ a „podomácku vyrobená poezie“ vyhýbáním se životu.

Účinkují: Vladimír Krátký, Vladimír Hauser
Připravil: Vratislav Färber
Režie: Radim Nejedlý

Bilance přichází v čase nové role prarodiče, se statusem „penzisty začátečníka“. Zní imperativ bdělého stáří bez iluzí, jež se nemá odkládat na čas „naděje nejistot“, když je člověk jen host a existuje s vědomím, že už žil.

Odchod a neexistence matky nejsou líčeny nijak expresivně či pohnutě, stávají se metronomem posunu událostí. V Dynkově zčásti laboratorním zápisu tvoří vhodnou folii pomáhající spatřit tušené prázdno.

Čtu proto, abych věděl, jak nemám psát

Jiří, pokusil by ses charakterizovat či vymezit svou poetiku (či její směřování), i když se časem přirozeně proměňuje; případně dát její záměr do vztahu k byvším uměleckým směrům, či básnické tradici? – Atribut postmoderní (míněno v literatuře) je možná dnes již docela vágní. Experiment je zase velmi široká množina.

Od začátku mého básnění se mi poezie zdála být ideálním způsobem úniku – do Giacomettiho Paláce ve čtyři hodiny ráno…, poezie krásná jako matematika, jako Metoda montáže izolovaných prvků v hudbě Miloslava Ištvana, až mě básník Veselský vyzýval: Pište lyriku! Dřív jsem říkal, že píšu poezii, ne básně. Teď ale místo neosobních Stylistických cvičení Raymonda Queneaua je pro mě směrodatná Seifertova lyrická autobiografie – Býti básníkem…

Roky si povídáme o knížkách, jsi velký čtenář a znalec – nejen – (pečlivě a osobně) vybraných prozaických děl; cizí texty tvoří často kontext pro texty tvé, pracuješ s aluzemi, parafrázemi, citáty, do svých básní zatahuješ dokonce reliéf své knihovny – „poslední vůle“. Je čtení (a kontakt s knihami) pro tebe něčím, co může „sloužit“ jako nepochybný, živý a produktivní impuls pro tvé dosud nefixované slovo, psaní?

Čtu proto, abych věděl, jak nemám psát – prohlašoval jsem v mládí. Nicméně četba a psaní jsou pro mě neoddělitelné. Čtení je součástí mé poetiky – uvádí mě do jiného stavu bystrosti. Když začnu číst, začnu básnit.

V posledních (několika) sbírkách cestujete – většinou se ženou – po Čechách, sám chodíváš na kratší štreky. Stává se pohyb, návštěvy rozličných míst fermentem pro tvé zápisy, které, patrně následně, ještě cizeluješ?

Procházky považuji rovněž za součást poetiky – jednak si na nich zapisuji terénní poznámky do pochůzkového zápisníčku, který mám vždycky po ruce v batohu, a jednak se za chůze odreagovávám od sedavého způsob psaní a píšu nepřímo – moje zadýchané podvědomí mimoděk píše za mě.

Minulá otázka mě přivádí k všetečnému dotazu – ke tvé „dílně“: jak tvé básnické texty vznikají?

Báseň u mě vzniká tak, že k první poznámce přidám druhou, třetí… a zkouším, jak to zní, jak to vypadá vytištěné. Je to proces formulování, pročítání a přepisování – znova a znova, až vznikne významovo-akusticko-optická spojitost, tedy básnický text. Jinými slovy – tak dlouho chodím se džbánem pro vodu, až přinesu víno.

autor: Vratislav Färber
Spustit audio

Související