Letošní cenu Gustava Broma získal od brněnského rozhlasu Miroslav Vitouš

24. březen 2018

V pořadí 21. nositelem Ceny Gustava Broma za celoživotní přínos v oblasti jazzové hudby se v noci na sobotu v Brně stal Miroslav Vitouš.

Jazzový kontrabasista a baskytarista obdržel ocenění na festivalu JazzFestBrno z rukou představitelů Českého rozhlasu Brno. Ten cenu uděluje jako historické působiště Gustava Broma a jeho orchestru, ale také jako místo vzniku mnoha významných jazzových nahrávek.

„Oceněním se Miroslav Vitouš zařadil po bok takových osobností, jako je Emil Viklický, Jaromír Hnilička, Lubomír Dorůžka, Jiří Stivín, Juraj Bartoš, Jaromír Honzák a Jan Konopásek. Zaslouženě patří k nejvýznamnějším jazzovým osobnostem,“ uvedl ředitel Českého rozhlasu Brno Jaromír Ostrý.

Miroslav Vitouš přebírá cenu od ředitele Českého rozhlasu Brno Jaromíra Ostrého.

MIroslav Vitouš se na místě Českému rozhlasu svěřil, že právě s Jiřím Stivínem a Emilem Viklickým v poslední době intenzivně spolupracuje.

Jeden z nejlepších kontrabasistů světa

Miroslava Vitouše (*1947) označují i světoví odborníci za jednoho z nejlepších kontrabasistů světa.  Hudbě se věnoval už od dětství, například na housle začal hrát od šesti let a v jedné ze svých prvních skupin Junior Trio se setkal nejen s bratrem Alanem, ale také s muzikantem Janem Hammerem.

„Miroslav Vitouš vzbudil rozruch mnohokrát, jak nepřehlédnutelnou figurou, tak především svojí hrou. Pro českého fanouška před více než půlstoletím bylo doslova zjevením Junior Trio, s Janem Hammerem Jr. u klavíru a bratry Vitoušovými, Miroslavem na kontrabas a Alanem u bicích nástrojů,“ připomněl jazzový odborník a redaktor Českého rozhlasu Brno Jan Dalecký.

Vítězství ve vídeňské soutěži mladých talentů znamenalo pro Miroslava Vitouše stipendium na bostonské Berklee School (dnes College) of Music a rychlý vstup mezi americkou jazzovou elitu.

Oceněný samozřejmě publiku i zahrál.

„Zásadní vliv Miroslava na zvuk a repertoár legendární skupiny Weather Report byl tak konečným potvrzením jeho nesporných kvalit a vstupenkou do ještě jedinečnější formace, tria s Chickem Coreou a Royem Haynesem. Následovala další skvělá angažmá a pod tím vším probíhala dlouhá a soustavná příprava na úplné osvobození kontrabasu od doprovodné role,“ dodává Jan Dalecký.

Sólové koncerty Miroslava Vitouše byly podle odborníků senzací, kterou bylo možno obdivovat, ale nesnadné až nemožné napodobit. To připomíná i Jan Dalecký: „Vzpomeňme na jeho triumfální návrat do vlasti a vyprodanou Smetanovu síň nebo o něco později, v říjnu 2002, koncert na festivalu Jazz Goes To Town v Hradci Králové.“

Jako hudebník se Miroslav Vitouš setkal s osobnostmi jako je Freddie Hubbard, Miles Davis, Chick Corea a další. Zahrál si mimo jiné s legendárním Dukem Ellingtonem.

V anketě o Cenu Gustava Broma hlasují hudebníci, publicisté, producenti, redaktoři či organizátoři festivalů.

Spustit audio

Související