Děti mají své limity a známkami škatulkují samy sebe, zamýšlí se nad školním hodnocením učitelka
Každodenní prací učitelek je vzdělávání. Pavla Tlustošová a Petra Rychtaříková usilují také o to, aby měly děti mezi sebou kvalitní vztahy a uměly si poradit v životě.
Konec prázdnin přivítala Pavla Tlustošová se smíšenými pocity. „Začátek školního roku je pro nás v napětí, nevíme, co bude, ekonomická krize a další věci jistoty nepřidají. Ale na děti se moc těším,“ říká.
Do Apetýtu ji doprovodila kolegyně Petra Rychtaříková, která má za sebou více jak třicet let v učitelské praxi. „Hodně mluvím a vysvětluju i v osobním životě, to je asi pozůstatek té práce. Vzpomínám na své staré kantory a myslím, že jsem je aspoň ze začátku kopírovala – v přístupu a způsobu vysvětlování. Při práci s dětmi jsem si vždycky říkala, jak by se to líbilo mně. Učení mi teď chybí, ráda zastoupím kolegyně,“ říká trochu posmutněle Rychtaříková, která je druhým rokem v důchodu.
Jak známkovat?
Známkování a hodnocení je ve škole dlouhodobým tématem. „Stupnice od jedné do pěti mi nestačí, potýkám se s tím každé pololetí. Jsou děti, které mají své limity a možnosti. Z těch špatných známek si potom dělají obrázek sami na sebe – já jsem hloupý, já jsem špatný,“ popisuje Tlustošová.
„Všichni chceme být první a nejlepší, soutěživost nás jednou převálcuje, ale je potřeba s dětmi mluvit. Vysvětlit jim, že každý má schopnosti na něco jiného,“ doplňuje kolegyni Rychtaříková.
Jakou největší odměnu ve škole od dětí dostávají? A jak se pozná dobrý pedagog? Poslechněte si v záznamu Apetýtu s Janou Kobylinskou.
Související
-
Školní psycholog je jak Brumbál z Harryho Pottera. Každý, kdo potřebuje pomoc, by ji měl nalézt
Jak hrdě zvládnout vstup do nového školního? Jak motivovat děti, aby se do školy těšily, rády se vzdělávaly a hledaly si nové kamarády?
-
Škola nemá být přípravou na přijímačky, rozvíjí málo nadaných dětí, upozorňuje školní inspekce
České školy rozvíjejí jen malou část nadaných žáků, tvrdí Česká školní inspekce. Řešením je podle náměstka ústředního inspektora méně učiva a individuální přístup k žákům.
-
Méně frontální výuky a víc samostatného myšlení. České základky čeká největší reforma za 20 let
Národní pedagogický institut utvořil pracovní skupiny, které od září začnou připravovat největší reformu vzdělávání na základních školách za posledních dvacet let.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka