Děti mají své limity a známkami škatulkují samy sebe, zamýšlí se nad školním hodnocením učitelka

2. září 2022

Každodenní prací učitelek je vzdělávání. Pavla Tlustošová a Petra Rychtaříková usilují také o to, aby měly děti mezi sebou kvalitní vztahy a uměly si poradit v životě.

Konec prázdnin přivítala Pavla Tlustošová se smíšenými pocity. „Začátek školního roku je pro nás v napětí, nevíme, co bude, ekonomická krize a další věci jistoty nepřidají. Ale na děti se moc těším,“ říká.

Pavla Tlustošová a Petra Rychtaříková

Do Apetýtu ji doprovodila kolegyně Petra Rychtaříková, která má za sebou více jak třicet let v učitelské praxi. „Hodně mluvím a vysvětluju i v osobním životě, to je asi pozůstatek té práce. Vzpomínám na své staré kantory a myslím, že jsem je aspoň ze začátku kopírovala – v přístupu a způsobu vysvětlování. Při práci s dětmi jsem si vždycky říkala, jak by se to líbilo mně. Učení mi teď chybí, ráda zastoupím kolegyně,“ říká trochu posmutněle Rychtaříková, která je druhým rokem v důchodu.

Jak známkovat?

Známkování a hodnocení je ve škole dlouhodobým tématem. „Stupnice od jedné do pěti mi nestačí, potýkám se s tím každé pololetí. Jsou děti, které mají své limity a možnosti. Z těch špatných známek si potom dělají obrázek sami na sebe – já jsem hloupý, já jsem špatný,“ popisuje Tlustošová.

„Všichni chceme být první a nejlepší, soutěživost nás jednou převálcuje, ale je potřeba s dětmi mluvit. Vysvětlit jim, že každý má schopnosti na něco jiného,“ doplňuje kolegyni Rychtaříková.

Jakou největší odměnu ve škole od dětí dostávají? A jak se pozná dobrý pedagog? Poslechněte si v záznamu Apetýtu s Janou Kobylinskou.

Spustit audio

Související