Člověk nespoutaný a nekonvenční, který se ničeho nebojí. Tak představuje Vítězslavu Kaprálovou nejnovější inscenace Divadla Husa na provázku
Výjimečný osud talentované Brňačky ožívá na prknech Divadla Husa na provázku. Autorkou nové divadelní hry je Kateřina Tučková, která Vítězslavu Kaprálovou popisuje jako nezdolnou ženu oddanou svému dílu. Režie se ujala Anna Petrželková.
„Naše inscenace je o Vítězslavě Kaprálové – brněnské dirigentce, skladatelce, první ženě, která výrazně uspěla v tomto většinou mužském oboru. Její skladby inscenoval orchestr BBC, a to i přesto, že jí bylo pouhých dvacet pět let. Takto brzo byl její život přerván smrtí.“
Popisuje životní příběh Vítězslavy Kaprálové režisérka Anna Petrželková. Na osobnost této skladatelky je možné nahlížet z mnoha perspektiv – jako na umělkyni, dívku, která je semletá velkými historickými událostmi nebo na člověka, který je v poměrně mladém věku udolán smrtelnou nemocí.
Autorka Kateřina Tučková popisuje Vítězslavu Kaprálovou z pohledu toho, jak tato mladá skladatelka přistupovala ke své tvorbě: „Ono se ukazuje, že to určující v jejím životě byla tvorba a naprostá nutnost a oddanost k tvoření. To se mi zdálo obdivuhodné a to jsem taky v rámci té hry akcentovala.“
„Bylo to fascinující... koukat Katce přes rameno, jak splétá ty osudy do sebe,“ vzpomíná Anna Petrželková. Při psaní vycházela Kateřina Tučková i z autentických materiálů. Inspirovala se například vydanou korespondencí Vítězslavy Kaprálové, vzpomínkami nebo beletrií, která o této skladatelce byla napsána. Zároveň je ale ve hře patrný i autorský vklad.
„V určité chvíli vždycky dochází k tomu, že na všechno to nastudované musí člověk tak nějak zapomenout, aby byl schopen vystavět hru, která bude mít pointu. Člověk to bude moci prožít s tou postavou, což znamená, že na spoustu věcí musí musí zapomenout, nevložit, obejít nebo je říct jinak.. Je to vlastně tak trochu moje Vitka. Já jsem ji nahlížela jako silnou osobnost, která je odevzdaná svému dílu a jde i přes mrtvoly.“
Dalším tématem hry je motiv ženy ve světě mužů. Tomu pomáhá i scénografické řešení, které připomíná orchestřiště nebo koncertní pódium, které je plné nafoukaných muzikantů neschopných přijmout jako dirigenta ženu.
Důležitou roli v inscenaci hraje také osobní život Vítězslavy Kaprálové, který je úzce spjatý s její profesní kariérou a vytváří k ní paralelu, pokračuje dramaturgyně Lucie Němečková:„Dokázala vést několik hudebních motivů, několik vztahů zároveň, aniž by došlo k úplné disharmonii.“
Související
-
Marek Švehla o své knize Magor a jeho doba
Kniha publicisty Marka Švehly Magor a jeho doba je věnována klíčové postavě českého undergroundu, básníku Ivanu Martinu Jirousovi.
-
O zkáze lodi Cap Arcona a další příběhy
Podtitul nové knížky Vlasty Urbánkové Co zůstalo za lubem slibuje hrst příběhů z drásovského mlýna.
-
Stanislav Biler: Nejlepší kandidát
Bojový titulek z beletristické prvotiny Stanislava Bilera Nejlepší kandidát se právě plní. Nahlédněme do fiktivního obrazu kampaně k prezidentským volbám.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.