Brno zpřísnilo pravidla pro získání dotace na nákup roční šalinkarty

Brno změnilo pravidla prodeje zvýhodněných elektronických šalinkaret. Cestující musí od letoška dříve uhradit poplatek za svoz odpadu, aby měli nárok na dotaci na roční předplatní jízdenku. Nově můžou lidé získat dotaci také v případě, že si kupují jízdenky i do mimobrněnských zón.

Brňané nově musí stihnout uhradit poplatek za odpad do dvou měsíců od koupení roční šalinkarty – a jen v případě, že ji kupují elektronicky přes portál BrnoID. Pokud to udělají, pak magistrát člověku za základní roční jízdenku vrátí 1 425 korun. To je zhruba třetina ceny roční šalinkarty, která stojí 4 750 korun. (Při zakoupení papírové jízdenky o příspěvek žádat nelze.)

Poplatek za svoz odpadu pak v základu činí 670 korun. Fakticky to znamená, že lidé, kteří si koupili tuto jízdenku 1. ledna, musí poplatek za odpad pro rok 2021 uhradit do konce února a ne až v květnu, což je obvyklý termín splatnosti.

Podle radnice stovky žadatelů o dotaci nestihly zaplatit za odpad v řádném termínu a městu tak vznikaly zbytečné náklady, že na to dlužníky upozorňovalo třeba dopisem. Další zpřísnění se týká i případů, kdy o dotaci lidé žádají jako vlastníci nemovitostí. Podle radnice toho lidé někdy zneužívali. A to tak, že jeden z majitelů domu uhradil poplatek za nemovitost, ale o dotaci pak žádali i další spoluvlastníci.

Dotace i mimo Brno

Nově dotaci dostanou také lidé, kteří si kupují předplatní jízdenku i mimo Brno. Dosud dotaci získali jen cestující, kteří kupovali roční jízdenku pouze pro brněnské zóny 100 a 101. Teď už můžou o dotaci žádat i ti obyvatelé Brna, kteří si kromě brněnských zón kupují i předplatní jízdné pro jiné zóny za městem. Dotaci ale dostanou fixní, tedy zmíněných 1 425 korun.

Vrácené šalinkarty

Kvůli pandemii covidu-19 loni lidé šalinkarty ve velké míře vraceli. Dopravní podnik přišel skoro o 5 milionů korun. Právě v takové hodnotě lidé firmě vrátili celkem přes 4 tisíce různých předplatních jízdenek. Je to jen zlomek z celkové částky, loni dopravní podnik totiž prodal předplatní jízdenky za víc než 430 milionů korun. Pokud šalinkartu vracel i někdo, kdo žádal o dotaci, musel pak vrátit i tuto dotaci. Takových lidí byla loni necelá stovka.

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio

Související