Brněnský dopravní podnik zatím nemá dodavatele plynu pro autobusy na příští rok

26. duben 2022

Dopravní podnik města Brna nemá na příští rok zajištěného dodavatele stlačeného zemního plynu pro část svých autobusů. Podle generálního ředitele Miloše Havránka za to může turbulentní situace na trhu s plynem. Podnik proto připravuje krizové scénáře pro případ, že nového dodavatele nevybere.

Proč dopravní podnik nemá na příští rok prozatím žádného dodavatele plynu?

Žádná firma se do posledního výběrového řízení nepřihlásila. Jedním z důvodů je podle Miloše Havránka cena plynu. Od ní se pak odvíjí také nejistota, která mezi dodavateli panuje.

„Dodavatelé nejsou ochotni podstupovat to riziko a ten plyn dodávat. My máme nasmlouvanou cenu ještě do konce letošního roku za megawatt hodinu plynu kolem 19 eur. V současné době je cena na burze 100 euro.“ Havránek věří, že se situace s cenou plynu, kterou mimo jiné ovlivňuje také válka na Ukrajině, v druhé polovině roku stabilizuje.

Čtěte také

Jak velkým problémem chybějící dodavatel plynu pro příští rok v tuto chvíli pro dopravní podnik je?

Představa, že od ledna nebude do autobusů s CNG pohonem co natankovat, je podle Havránka nepřipustitelná. Na stlačený zemní plyn totiž jezdí zhruba 160 autobusů, tedy polovina všech autobusů ve vozovém parku podniku.

„Už z toho je vidět, že všechny autobusy CNG nemůžeme odstavit, protože denně potřebujeme zhruba 260 autobusů do provozu. Snažíme se především o víkendech používat dieselové autobusy, přes všední den to nelze, s tím nic nenaděláme,“ říká Havránek.

Dopravnímu podniku se tak podle jeho vedení nyní vyplácí strategie nevyřazovat staré dieselové autobusy. Až 100 autobusů na tento pohon navíc musí podnik poskytnout například pro evakuaci obyvatel v případě havárie jaderné elektrárny v Dukovanech.

Pokud by se Dopravnímu podniku města Brna nepodařilo dodavatele vybrat, co by se od příštího roku dělo?

Podnik nyní připravuje krizové scénáře. Primárně by se doprava opírala o tramvajové linky a byly by zřejmě nasazeny všechny dieselové autobusy. Shodou okolností podnik má ještě tento rok převzít 40 autobusů na naftu, které by případně ihned mohly vypomáhat. Pokud by se nakonec podařilo dodavatele vybrat, situace v dopravním podniku bude podle generálního ředitele nadále složitá.

„Při těch obrovských spotřebách, které máme, nejen plynu, ale i elektrické energie, je ztráta, kterou vyrobíme v letošním roce odhadovaná kolem 400 milionů. To je nepředstavitelná věc – a město slíbilo, že nám část dokryje – která by znamenala krach, a to nemůžeme připustit.“

Do hospodaření totiž promlouvá i cena elektrické energie, kterou podnik také odebírá. Zatímco loni za jednu megawatt hodinu zaplatil 1 450 korun, letos je to 4 750 korun.

autor: Petr Tichý
Spustit audio

Související