Brňané z historického centra města mají za sebou první týden rezidentního parkování

 Kvůli modrým zónám můžou do městské památkové rezervace jen auta s vydaným oprávněním. Podle místních i městské policie proto v ulicích parkuje méně aut.

Podle místních i městské policie proto v ulicích parkuje méně aut. Zákaz vjezdu ale komplikuje provoz podnikatelům, kterým ubývají zákazníci. Ti totiž můžou parkovat jen v několika ulicích, třeba v Rooseveltově nebo Za Divadlem. A tam si musí zvykat na nové parkovací automaty, kterých v centru oproti srpnu ubylo.

„Teď se přiznám, že nevím, co tady zmáčknout, abych mohl dál. Tady mě to vůbec nenavádí, ale třeba v Praze člověka automaty navedou,“ říká na nový automat v ulici Za Divadlem Daniel Šperka, který v centru parkuje pravidelně a rozváží do podniků kávu. Do automatu musí zadat registrační značku svého auta. První půlhodinu parkování má zdarma, hodinu doplatí dvacetikorunou, za každou další hodinu by zaplatil čtyřicet korun. Kdyby neměl mince, může poplatek uhradit platební kartou.

Na novém parkovacím automatu lze platit i kartou

„I když je tu hodně parkovacích míst, tak tu není automat, a člověk ho musí hledat až někde u Janáčkova divadla,“ dodává Šperka. Hlavní premisa rezidentního parkování ostatně říká, že systém má obyvatelům centra zvýšit šanci, že zaparkují blízko svých domů.

Daniel Šperka zatím zaparkoval jako návštěvník. Do budoucna si ale chce vyřídit povolení k vjezdu pro zásobování. Právě s tím má od září problém Michal Hrušecký z nedaleké Jezuitské ulice. Jeho květinářství a cukrárna totiž stojí kousek za značkou zákazu vjezdu.

Pro zásobování je parkování v centru komplikací

„Někteří dodavatelé mě odmítli a řekli mi, že si mám jezdit k nim do centrály, kde skladují zásoby. A zákazníci na to nadávají, protože sem nemůžou vjet ani na blikačky, zastavit tu, vyzvednout si zboží. Nás i zákazníky obtěžuje, že musíme zjišťovat jejich SPZku, zadávat to do systému, což mi ani správně nefungovalo, na infolinku jsem se nedovolal. A i kdyby, tak sto hodin, které můžu dát ročně zdarma, bych měl do měsíce vyčerpané.“

Pro zboží si tak Hrušecký musí jezdit k většině svých dodavatelů sám. Zásobování může do centra vjet vždy ráno mezi šestou a devátou hodinou a pak večer mezi osmnáctou a dvaadvacátou hodinou. Závozník Marek Vaculík, který do květinářství jezdí, ale potvrzuje, že ne vždy je to reálné: „Já nevím, kdy přijedu. Dneska kolony všude kolem, přijedu pak v deset, v jedenáct a mám problém tady zaparkovat.“

Hrušecký taky ukazuje na fotce v mobilu, že by zákazníci mohli v Jezuitské ulici krátkodobě parkovat, protože přes den zeje řada parkovacích míst před jeho podnikem prázdnotou. Všimla si toho i trafikantka z blízké Dvořákovy ulice: „Aut ubylo, je tu víc míst na parkování. Sem chodili zákazníci rozměňovat peníze, aby měli do parkovacího automatu, ale těch už taky ubylo.“

Intenzita dopravy neklesá

Magistrát zatím vydal přes pět tisíc oprávnění k vjezdu do centra, včetně pěší zóny. Z toho je 572 pro zásobování. Další oprávnění jsou například pro činnost dopravního podniku, brněnských komunikací nebo taxikářů. Pizzerie, ve které si redaktor Českého rozhlasu dopoledne objednal jídlo, si ale povolení nevyřídila a tak ho operátorka požádala, aby se s řidičem potkal sto metrů od požadované adresy doručení – před zákazovou značkou u vjezdu do Jezuitské ulice. Právě tam namátkově hlídkují strážníci. „Kontrolám vjezdů do centra se v pracovní dny věnují čtyři hlídky, o víkendu pak dvě hlídky,“ upřesňuje mluvčí Městské policie Brno Jakub Ghanem.

Dotyková obrazovka na Magistrátu města Brna

Strážníci podle něj za první týden ostrého provozu rezidentního parkování mluvili s tisíci řidiči. Většinou je „obrátili“ v křižovatce a informovali je o tom, že vjezd mají zakázaný, pokud nemají platné oprávnění. „V samotném historickém jádru je patrné, že tam přibylo volných parkovacích míst. Nedá se ale nicméně říct, že by klesla intenzita dopravy. Počet aut, se kterými strážníci u vjezdu do historického centra přijdou do styku je velmi vysoký,“ doplňuje Ghanem.

Hlídky nahradí kamerový systém

Strážníci u vjezdů budou hlídkovat zřejmě do konce tohoto roku. Od ledna by na domech měl fungovat kamerový systém, který by i mohl kontrolovat, jestli si víc než pět tisíc aut nezkracuje cestu přes pěší zónu v Masarykově ulici, na náměstí Svobody a dále v České nebo Rašínově ulici.

Rada města Brna by dnes (11. září) měla schválit podmínky výběrového řízení na firmu, která dohledovou techniku dodá. První tendr politici v srpnu zrušili kvůli pochybnostem o výběrovém řízení na dodavatele systému, do kterého se přihlásila jen jedna firma, která se podílela na zadání projektu pro veřejnou zakázku. „Budeme vypisovat znovu výběrové řízení. Očekávám, že pokud v tom řízení nebudou problémy, tak by kamery mohly být funkční od 1. ledna 2019,“ věří náměstek primátora Richard Mrázek.

Městská policie má na starosti hlídání vjezdů. Na to, jestli řidiči zaplatili za parkování, dohlíží auto s kamerami zapůjčené v Praze od firmy Eltodo, která má městu v listopadu dodat dvě auta „ušitá na míru“ za devět milionů korun. Pražské auto má na střeše šest kamer, brněnské má mít jen čtyři. Vůz projíždí centrem v náhodné časy a opakovaně. Průběžně kontroluje dopravní značky a fotí auta v ulicích. Následně posílá datové balíčky ke zpracování do magistrátního Systému organizace a bezpečnosti dopravy, jehož pořízení město podle údajů vyplývajících z registru smluv stálo přes 37 milionů korun. „Tento systém porovná parkovací databázi s údaji zjištěními speciálním autem v dané oblasti. Následně se tímto bude zabývat městská policie,“ popsal mluvčí magistrátu Filip Poňuchálek.

Auto s kamerami kontroluje, jestli řidiči zaplatili za parkování

Právě strážníci pak definitivně potvrdí, jestli řidiči spáchali přestupek. Pokud ano, pošlou informaci zpět na magistrát a od něj řidiči dojde pokuta. Jenže městská policie ani po deseti dnech fungování rezidentního parkování nedostala od magistrátu potřebná data, jak potvrdil mluvčí strážníků Ghanem: „My jsme v tuto chvíli připraveni na to, že budeme data přijímat a vyhodnocovat. Konkrétní data ještě nedorazila, ale z našeho pohledu – vzhledem k tomu, že systém funguje krátce – není úplně nezbytné, aby data chodila denně.“

Podle informací Českého rozhlasu spolu totiž jednotlivé kontrolní systémy zatím dostatečně nekomunikují. Mluvčí magistrátu Filip Poňuchálek ale tvrdí, že systémy fungují správně, jen je sběr dat časově náročný a první statistiky o případných spáchaných přestupcích může město poskytnout až na konci září.

Pokud řidič vjede do regulované zóny, nebo zaparkuje bez oprávnění, hrozí mu podle magistrátu pokuta až do dvou tisíc korun za každý z přestupků.

Pražský systém přitom funguje podobně. A to tak, že tamní městské policii chodí datové balíky z monitorovacích aut každých dvacet čtyři hodin, jak potvrdil mluvčí pražských strážníků Jan Čihák: „Tento systém v Praze funguje více než rok a půl. Mobilní monitorovací vozidla jezdí a porovnávají registrační značky. V případě, že majitel nemá zaplaceno a stojí neoprávněně na parkovišti, tak vozítko toto auto vyfotí. Je to soubor několika fotografií, kterému říkáme balíček. A tyto balíčky se jednou za dvacetčtyři hodin systémově překlopí k nám na městskou policii a naši strážníci následně vyhodnocují tyto fotografie.“

Rezidentní parkování nejen v historickém centru

A zatímco si řidiči a obyvatelé města nebo zástupci firem zvykají na modré zóny v centru, Brněnské komunikace už vyměňují značky a malují modré zóny v dalších oblastech, a to kolem Antonínské, Grohovy ulici a třídy Kapitána Jaroše. Práci jim ale podobně jako v centru komplikují auta, která stojí v dočasných zákazech stání a pracovníci je tak musí kvůli malování modrých zón odtahovat.

Značení modré zóny na ulici Jezuitská

„Modré barvy jsme nakoupili necelých 6 tun. Přičemž na oblast městské památkové rezervace padla necelá tuna. Podle odhadů máme za to, že zbytek bude dostačující právě na uvedené tři oblasti, kde bezpochyby bude spotřeba modré barvy vyšší, neboť se jedná o podstatně větší plochu ulic,“ podotkla mluvčí městské firmy Vladimíra Navrátilová. A doplnila, že výměna značek a nakreslení modrých čar vyšlo v centru města na asi tři a půl milionu korun. Další oblast, kde začne rezidentní parkování platit od 1. listopadu, by měla stát asi deset milionů korun.

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio

Související