Tento stroj hlídá bezpečnost brněnského nádraží. Je mu 55 let
Druhé největší osobní nádraží v Česku řídí systém ze 60. let minulého století. A spolu s ním i „prapočítač“ z 80. let. Bez nehod.
Provést denně brněnským nádražím skoro čtyři stovky osobních vlaků zvládá pětapadesát let staré zařízení. Hlavní výpravčí na brněnském nádraží vidí na dvou velkých monitorech, které vlaky mají v nejbližší době přijet.
Pomocí masivního stroje ze zelenkavého kovu a dřeva nastavuje červený nebo zelený signál na návěstidlech a dává vědět dalším lidem na nádraží, jak nastavit skoro stovku výhybek.
Brněnské hlavní nádraží v číslech
388 osobních vlaků ve všední den
266 posunů po nádraží ve všední den
10 kolejí s nástupištěm
7 kolejí bez nástupiště
95 ústředně řízených výhybek
40 ručně řízených výhybek
90 návěstidel
„Staniční zabezpečovací zařízení je elektromechanické. Toto zelené monstrum je to mozkem zdejšího zabezpečovacího zařízení z roku 1961,“ ukazuje přednosta správy sdělovací a zabezpečovací techniky Vlastislav Mička.
Signalista pak postaví výhybky tak, aby vznikla ucelená vlaková cesta, a tuto cestu uzavře elektrickým závěrem. Výpravčí pak může dát znamení vlaku, že cesta je volná. Denně takto nádražím projede 388 osobních vlaků (bez započítání posunů).
V 80. letech zabezpečovací zařízení železničáři modernizovali. Vznikly mimo elektrické obvody, které výpravčím na velkém schématu ukazují aktuální obsazenost jednotlivých kolejí.
To všechno hlídají přístroje v takzvané reléové místnosti. Na první pohled regály s tisíci elektrických součástek připomínají prvotní halové počítače.
„Na základě jedniček a nul – jestli proud vede nebo nevede – se systém navzájem kontroluje, jestli jsou pro konkrétní návěstidlo splněny všechny podmínky, výhybky ve všech polohách a všechny volné úseky kolejí,“ popisuje návěstní technik Jaroslav Jína.
Takto staré zabezpečovací zařízení na podobně velké a rušné stanici je republikovým unikátem.
„Zařízení samozřejmě po stránce bezpečnosti vyhovuje, nicméně je na hranici své morální a technické životnosti a je provozováno dál jen díky schopnostem a šikovnosti udržujících zaměstnanců,“ komentuje to Jan Komárek z oblastního ředitelství Správy železniční dopravní cesty.
Elektromechanické zabezpečovací zařízení železničáři desítky let nemodernizovali, kvůli neustálým diskusím o stavbě nového nádraží. To se ale má v dohledné době změnit. Namísto elektrických obvodů by bezpečí cestujících měly začít hlídat počítače.
Nové zabezpečovací zařízení bude stát asi 800 tisíc korun. Mimo jiné umožní i vyšší kapacitu nádraží, protože v současné době není možné stavět vlakové cesty z kterékoli koleje na kteroukoli jinou.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Europoslanci projednají vydání obžalované Nagyové v kauze Čapí hnízdo. ‚Půjdu se klidně hájit potřetí,‘ říká
-
Unijní diplomacii přebírá ,Železná lady Pobaltí’. Kreml na ni vydal zatykač, známá je díky jeho ostré kritice
-
Rvačka v parlamentu vypovídá o stavu společnosti. Srbsko už není plně demokratické, míní analytička
-
‚Více bojových hlavic je u tohoto typu neobvyklé.‘ Experti zkoumají trosky ruské rakety Orešnik