Svatý Antonín nebo Barbora? Brno může mít první tramvajový tunel s kaplí i patronkou
Kaple svatého Antonína je památkově chráněná novogotická stavba z 19. století v Brně u ulice Žabovřeské. Stojí v místech, kde do tří let vznikne tunel pro tramvaje. Dopravní nadšenci chtějí, aby patronka tunelů svatá Barbora na stavbu dohlížela právě z opuštěné kaple, kterou město nechá opravit.
Ke kapli nevede žádná bezpečná cesta. Stojí pod vysokým skalnatým srázem. Od rušné silnice ji oddělují stromy, takže skoro ani není vidět. Člověk se k ní musí vydat pěšky, a to podél tramvajových kolejí.
„Tramvajová trať bude odsunuta směrem dále od řeky,“ říká dopravní nadšenec a vedoucí investic Dopravního podniku města Brna Vítězslav Žůrek. Na místě současných kolejí povede čtyřproudá silnice a tramvajová trať se přesune do skály. „Vznikne tramvajový tunel o délce asi čtyři sta metrů. Ústí tunelu, takzvaný jižní portál, bude přímo u kaple,“ dodává Žůrek.
Kaple má čtvercový půdorys, je postavená z červených cihel. Každý pátý řádek od základů ke střeše je pak nabarvený na černo. Kaple nemá dveře, části zdiva jsou rozpadlé a uvnitř není nic jiného než odpadky na zemi, stěny poškrábané většinou sprostými nápisy.
„Kaple je značně zdevastovaná, je za ní dokonce i skalní sesuv, ale v rámci projektu se počítá s její kompletní rekonstrukcí včetně sanace svahu a zřízení přístupové cesty, schodů ze svahu dolů od Masarykovy čtvrti.“
Svatá Barbora je patronkou důlních staveb, tedy i tunelů. Ty bývají obvykle opatřené její soškou. „Tunely v Brně tu ochranu svaté Barbory mají, takže nás – dopravní nadšence napadlo spojit dvě věci v jednu. Pokud by bylo přistoupeno k patrociniu svaté Barbory v tomto případě, tak by se jednalo o první tramvajový tunel, který bude mít svou kapli, se svou patronkou svatou Barborou.“
Dopravní nadšenci o tom neoficiálně jednali se zástupci brněnského biskupství. S žádostí se musí oficiálně obrátit na brněnského biskupa Vojtěcha Cikrleho. Jak říká mluvčí biskupství Martina Jandlová: „Teoreticky v tomto případě by bylo možné o tom reálně uvažovat, že by to patrocinium mohlo být rozšířené. Pokud se kaple bude rekonstruovat, tak se může znovu požehnat, a tím by se vlastně uvedla do provozu.“
O záměru ví zástupci Brna i silničářů. Ti na velkém městském okruhu v Žabovřeské ulici pracují od loňska. Stavbu za celkem dvě a půl miliardy korun by měli mít hotovou do tří let.
Související
-
Český unikát. Brno bude mít tramvajový tunel se svou vlastní kaplí
Stavba tramvajového tunelu v Pisárkách souvisí s rozšířením velkého městského okruhu v Žabovřeské ulici. První práce začaly vloni a trvat mají do roku 2022.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
V Česku mají vyrůst obří fény na maření přebytečné energie. Něco je tu hodně špatně, říkají energetici
-
Ve městě se špatně dýchá, kouř je cítím i bytě. Život v zasažených čtvrtích se zastavil, popisuje Čech v LA
-
Nevidomá máma Alena: Čas na školku dozrál, dcera si beze mě už poradí líp
-
Facebooková sbírka na pětiletou dívku s rakovinou? Nejspíš podvod, varují odborníci