Souboje z počítačové hry Kingdom Come vznikaly v Brně. Historici ji teď využijí ve výuce

Hra podle Martina Frývaldského zaujala především svou realističností
Hra podle Martina Frývaldského zaujala především svou realističností

Na začátku 15. století podniká uherský král Zikmund Lucemburský kroky k tomu, aby ovládl české království. To není věta z učebnice dějepisu, ale krátký úvod počítačové hry, která nadchla brněnské historiky. Podle ní budou od podzimu vyučovat kurz historie pro nehistoriky.

Nová česká počítačová hra Kingdom Come: Deliverance se odehrává na začátku patnáctého století v Posázaví před husitskými válkami. Na světě se jí krátce po letošním uvedení prodalo přes milion kusů.

Akademici teď na základě hry připravují předmět pro nehistoriky, o který už teď projevily zájem desítky a možná stovky studentů nebo hráčů. Mnozí z nich možná ani neví, že v Brně dokonce vznikly i bojové techniky, které postavy na obrazovkách využívají.

Šermířské souboje totiž vznikaly v Domě rytířských ctností, kde Robert Waschka právě vysvětluje žákům, jak správně šermovat silonovými meči. Učí jednu ze čtyř základních technik, které používá kovářův syn Jindřich, hlavní hrdina počítačové hry ze středověku.

Právě Waschka několik let pomáhal s vývojem bojového systému hře takřka na míru. Programátory a designéry nejprve přivezl do Brna.

„Nejprve tady zjistili, že šerm opravdu bolí, protože jsme jim dali do ruky sice cvičné zbraně a nechali jsme je do sebe chvíli mlátit. Zjistili, že ty techniky mají smysl,“ konstatuje Robert Waschka.

Techniky několik měsíců se svými kolegy piloval. Hledali kompromisy a reálné výpady pak díky technologii snímání pohybu převedli do digitální podoby. Waschka teď hru rád nejen hraje, ale také ve hře hraje sám.

Záběr ze hry Kingdom Come: Deliverance

„Spousta lidí ještě nepochopila, kdo to je. Postava za celou hru odloží přilbu jen jednou v jedné scéně na začátku a tam jsem vidět i se svou pleškou a vším všudy. Navíc kolegové byli nesmírně hodní, protože mi v té herní postavě ubrali deset let a zhruba dvacet kilo,“ usmívá se šermíř.

Historici mají výhrady, ale budou podle hry učit

Hra oslovila statisíce a možná už i miliony hráčů po celém světě. A nejen je. Její vznik a uvedení bedlivě sledoval Stanislav Bárta, historik z Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně.

„Hru jsem nehrál, ale strávil jsem mnoho desítek hodin u herních videí na YouTube, to je moje kvalifikace,“ usmívá se

O hře teď s kolegy na fakultě připravuje předmět pro vysokoškoláky. Ovšem ne přímo pro studenty historie, ale jiných oborů.

„Beru to jako úžasnou příležitost k tomu, abychom vysvětlili, jak historici pracují, co jsou a co nejsou schopni sdělit. Nebudeme učit přímo podle hry. Beru to jako aktuální téma, které hýbe společností a pro mě je ideální to téma uchopit a pracovat s ním,“ vysvětluje.

Ve hře se objevují reálné postavy historie. Ať už Zikmund Lucemburský, Václav IV. nebo moravský markrabě Jošt.

Záběr ze hry Kingdom Come: Deliverance

Historici můžou mít a mají ke hře z hlediska dějin řadu výhrad. Cílem předmětu ale podle Bárty není hru kritizovat.

„Je skvělá na přitažení pozornosti. Studenti ji budou znát a budou to pro ně povědomé obrazy. Nám se snáze učí o něčem, co je těm studentům povědomé. Chceme tam ukázat, že středověk lze zkonstruovat různým způsobem. A způsob, jakým ho konstruují historici středověku je poněkud odlišný od toho, jak jej konstruuje popkultura obecně – nejen tato hra,“ doplňuje Bárta.

Historici z Masarykovy univerzity o hře také vydávají články ve školním internetovém magazínu. A zatímco připravují předmět do podzimního semestru, přemýšlí nad tím, zda ho zakončí zápočtem nebo zkouškou a jak by vlastně měla vypadat.

Spustit audio

Související