Sbírka vlaků na brněnském dolním nádraží přijde o střechu nad hlavou
Bez ohledu na to, kam se brněnském nádraží přesune, z desítek historických vlaků budou bezdomovci
Brněnské zastupitele dnes čeká hlasování o podporované poloze nového hlavního vlakového nádraží. Téměř stoletá otázka rozděluje obyvatele, odborníky i politiky. Jedni chtějí nádraží blíž centru, tedy pod Petrovem, jiní zase dál od centra města, u řeky Svratky.
Ať už se zastupitelé a později hlavně vláda rozhodne jakkoliv, pro brněnské železniční nadšence to znamená jedno: kvůli výstavbě spojené s modernizací železniční uzlu přijdou desítky jejich historických cenných vlaků o zázemí.
„Sbírka má asi 47 hnacích a 32 tažených vozidel, máme sedm parních lokomotiv, momentálně se snažíme opravit jednu velkou parní mašinu z roku 1944, takzvanou Němku,“ vyjmenoval účastníkům víkendové zvláštní jízdy historickým vlakem předseda Klubu přátel kolejových vozidel Jiří Kotas. Tyto cenné vlaky v příštích letech přijdou o haly na dolním nádraží.
„Depo Brno dolní má v každé variantě, jak řeka, tak Petrov, zaniknout. Z našeho pohledu je to samozřejmě škoda, protože se jedná o jedno z nejstarších dep, které má tu zvláštnost, že má i točnu i přesuvnu. Je to svým způsobem unikátní stavba. Má ale ustoupit nějaké městské zástavbě,“ dodává Kotas.
Pro vlaky, které mohou stát venku, si nadšenci budou chtít pronajmout některou z nepoužívaných vleček v Jihomoravském kraji.
Hlavní zázemí a prostor pro případné muzeum ale hledají v Pardubickém kraji. V chátrající železniční výtopně v Chocni. Ministerstvo kultury zahájilo řízení o prohlášení této stavby památkou.
„Fungovala velmi dlouho, což sice vedlo k tomu, že se na ní staly nějaké změny oproti původnímu stavu z 19. století, ale zase už úžasně autentickým způsobem dokládá, jak se vyvíjel provoz na železničních tratích,“ vysvětluje její výjimečnost Eliška Rácková z NPÚ v Pardubicích.
Pokud výtopna nebude prohlášena kulturní památkou, hrozí jí demolice kvůli modernizaci trati z Chocně na Hradce Králové. Železniční nadšenci doufají, že desítky historických vlaků z Brna budou moci do Chocně přestěhovat a ukázat je lidem.
Výtopnu chtějí od Českých drah a pozemky od správy železnic už několik let koupit. Jenže teď neví, kolik peněz za případnou kulturní památku zaplatí.
Související
-
Vládnoucí koalice v Brně trvá, spory o přesun nádraží i přetahovanou na Facebooku ustála
Zástupci brněnské vládnoucí koalice dnes přes dvě hodiny řeší svou další spolupráci. Po první schůzce se předběžně dohodli na tom, že koalice bude dál pokračovat.
-
Devětadvacet mostů v kraji je v havarijním stavu. Zatím pomáhají omezení, opravy se chystají
Podle jihomoravských silničářů je nyní na krajských silnicích dvacet devět mostů v havarijním stavu.
-
Branišovice nalíčí past na piráty silnic. Propadne se jim kus silnice pod koly
Za překročení rychlosti varovný „štulec“ za ucho. V Branišovicích na Brněnsku připravují systém, který každého piráta silnic pošle na výchovný retardér.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Pomůže Okamurovi policie? Trestní stíhání ukáže, zda už je šéf SPD ‚za zenitem‘, nebo se ‚dokáže vzkřísit‘
-
Kutnohorský léčitel netrpěl bludy, tvrdí znalec. ‚Paralelní vesmíry jsou reálná vědecká hypotéza,‘ řekl
-
Paušální daň je v Česku absurdní, její původní idea se úplně zvrhla, říká sociolog Prokop
-
Nedvěd má novou práci. Držitel Zlatého míče se stal sportovním ředitelem klubu v Saúdské Arábii