Sbírka vlaků na brněnském dolním nádraží přijde o střechu nad hlavou

Lokomotiva zvaná Němka teď prochází obnovou v hale na brněnském dolním nádraží
Lokomotiva zvaná Němka teď prochází obnovou v hale na brněnském dolním nádraží

Bez ohledu na to, kam se brněnském nádraží přesune, z desítek historických vlaků budou bezdomovci

Brněnské zastupitele dnes čeká hlasování o podporované poloze nového hlavního vlakového nádraží. Téměř stoletá otázka rozděluje obyvatele, odborníky i politiky. Jedni chtějí nádraží blíž centru, tedy pod Petrovem, jiní zase dál od centra města, u řeky Svratky.

Ať už se zastupitelé a později hlavně vláda rozhodne jakkoliv, pro brněnské železniční nadšence to znamená jedno: kvůli výstavbě spojené s modernizací železniční uzlu přijdou desítky jejich historických cenných vlaků o zázemí.

„Sbírka má asi 47 hnacích a 32 tažených vozidel, máme sedm parních lokomotiv, momentálně se snažíme opravit jednu velkou parní mašinu z roku 1944, takzvanou Němku,“ vyjmenoval účastníkům víkendové zvláštní jízdy historickým vlakem předseda Klubu přátel kolejových vozidel Jiří Kotas. Tyto cenné vlaky v příštích letech přijdou o haly na dolním nádraží.

„Depo Brno dolní má v každé variantě, jak řeka, tak Petrov, zaniknout. Z našeho pohledu je to samozřejmě škoda, protože se jedná o jedno z nejstarších dep, které má tu zvláštnost, že má i točnu i přesuvnu. Je to svým způsobem unikátní stavba. Má ale ustoupit nějaké městské zástavbě,“ dodává Kotas.

Pro vlaky, které mohou stát venku, si nadšenci budou chtít pronajmout některou z nepoužívaných vleček v Jihomoravském kraji.

Hlavní zázemí a prostor pro případné muzeum ale hledají v Pardubickém kraji. V chátrající železniční výtopně v Chocni. Ministerstvo kultury zahájilo řízení o prohlášení této stavby památkou.

 „Fungovala velmi dlouho, což sice vedlo k tomu, že se na ní staly nějaké změny oproti původnímu stavu z 19. století, ale zase už úžasně autentickým způsobem dokládá, jak se vyvíjel provoz na železničních tratích,“ vysvětluje její výjimečnost Eliška Rácková z NPÚ v Pardubicích.

Pokud výtopna nebude prohlášena kulturní památkou, hrozí jí demolice kvůli modernizaci trati z Chocně na Hradce Králové. Železniční nadšenci doufají, že desítky historických vlaků z Brna budou moci do Chocně přestěhovat a ukázat je lidem.

Výtopnu chtějí od Českých drah a pozemky od správy železnic už několik let koupit. Jenže teď neví, kolik peněz za případnou kulturní památku zaplatí.

Spustit audio

Související