Vládnoucí koalice v Brně trvá, spory o přesun nádraží i přetahovanou na Facebooku ustála

Zástupci brněnské vládnoucí koalice dnes přes dvě hodiny řeší svou další spolupráci. Po první schůzce se předběžně dohodli na tom, že koalice ve stávajícím formátu hnutí ANO, KDU-ČSL, TOP 09, Strany zelených a hnutí Žít Brno s Piráty bude dál pokračovat.

Rozpory mezi politiky způsobilo minulý týden nejednotné hlasování radních o doporučené poloze nového hlavního vlakového nádraží, a taky veřejné hádky na sociálních sítích.

O jednání usilovala především Strana zelených, která kritizovala některé své kolegy poté, co podpořili stavbu nádraží u řeky. Podle náměstka Martina Andera ze Strany zelených tím politici z ostatních klubů smlouvy porušili, ale Zelení po dnešní schůzce nevidí důvod z koalice odcházet, když naopak jejich strana koaliční smlouvu dodržela.

V dokumentu se totiž píše, že politici podpoří tu variantu nádraží, která bude mít podporu veřejnosti. Jenže strany už se neshodnou na tom, která z variant jednoznačnou podporu veřejnosti má. Podle vyjádření Martina Andera a taky náměstka Petra Hladíka z KDU-ČSL se ale zdá, že žádná ze stran koalici opouštět nechce. Dnes ráno to stejné řekl za hnutí Žít Brno i Piráty náměstek Matěj Hollan.

Facebooková přestřelka primátora s náměstkem

Právě Matěje Hollana včera večer veřejně kritizoval na Facebooku primátor Petr Vokřál z hnutí ANO. Napsal, že není spokojený s tím, jak pod jeho vedením funguje magistrátní odbor dopravy, konkrétně se mu nelíbí řešení rezidentního parkování.

Napsal, že Hollan nezvládá tuto oblast a vyzve ho k tomu, aby se jí vzdal a převzal si ji někdo z koaličních kolegů. Matěj Hollan na to o pár desítek minut později reagoval taky na svém Facebooku a zopakoval i dnes ráno na tiskové konferenci, že podle něj odbor dopravy naopak funguje dobře.

Kritizoval naopak náměstka Richarda Mrázka z hnutí ANO, pod kterého doprava dřív spadala, a to za to, že po něm musel projekt rezidentního parkování zpracovávat znovu. Hollan kritiku za své působení v oblasti dopravy považuje za zástupný problém a primátor se podle něj snaží odvést zájem lidí od rozhodování o poloze nádraží.

Kolaice nebude hlasovat o nádraží jednotně

V tomto směru podporuje hnutí Žít Brno nádraží pod Petrovem stejně jako Zelení.

Zastupitelé své doporučení k poloze nádraží mají odhlasovat zítra. Velmi pravděpodobně většinově podpoří variantu u řeky Svratky. Pro tuto variantu budou hlasovat jak členové hnutí ANO, tak lidovci, zástupci TOP 09, ale i opoziční ČSSD, ODS a KSČM.

Zelení tento návrh nepodpoří, pravděpodobně ani Žít Brno a Piráti. Záležet teď bude na pokračování dnešní schůzky politiků, na které si mají jednak vyjasnit spor primátora Vokřála s náměstkem Hollanem, ale taky změnit své doporučení k poloze nádraží.

Radní totiž minulý týden zároveň řekli, že s nádražím u řeky chtějí i zahájit přípravu stavby podzemní dráhy, která by spojila severní a jižní část města. Hnutí Žít Brno chce ale stanovisko zpřísnit a jasně v něm říct, že pokud dělníci budou stavět nádraží u řeky, pak musí stavět i podzemní dráhu. Současné stanovisko radních je podle Žít Brno spíš vyjádřením přání, že by se takzvaný severojižní kolejový diametr mohl začít možná někdy připravovat.

Přesné stanovisko bude zřejmě známé až zítra odpoledne před jednáním zastupitelů. To začne ve 14 hodin a informace z něj vám přinese Český rozhlas Brno v odpoledním vysílání i ve zvláštním online přenosu na našich stránkách.

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio

Související