Devětadvacet mostů v kraji je v havarijním stavu. Zatím pomáhají omezení, opravy se chystají

Podle jihomoravských silničářů je nyní na krajských silnicích dvacet devět mostů v havarijním stavu.

Termínem „havarijní" se označuje nejhorší, tedy sedmý stupeň stavu konstrukce mostu. Na jihu Moravy mají tuto známku například most přes Bobravu před Tetčicemi na Brněnsku, most ve Slavkově na Vyškovsku nebo v Brně na ulici Olomoucká.

Podle vedení Jihomoravského hejtmanství uplatnili silničáři na všech těchto 29 mostech speciální opatření, aby zabránili dalšímu chátrání. Například snižují povolenou hmotnost projíždějících vozidel, většinou na dvanáct nebo devět tun. Dalším opatřením je svedení provozu do středu mostu tak, aby nedocházelo k přetěžování konstrukce ve slabších místech.

Hejtmanství by chtělo nechat všechny havarijní mosty na jižní Moravě opravit v horizontu čtyř až pěti let. Vše záleží na dostupných financí.

U některých staveb se podle krajského úřadu můžou náklady na opravu vyšplhat na částku přes sto milionů korun. Teď dělníci opravují na jihu Moravy sedm mostů v havarijním stavu.

Jde například o most přes Blahoňůvku za Kuřimským Jestřabím na Brněnsku nebo most ve Zbýšově na Vyškovsku. U dalších patnácti mostů silničáři připravují nebo už mají připravené potřebné dokumenty a povolení k opravě.

U Černé Hory se začne bourat nejdřív v dubnu

Údaje o stavu dálničních mostů a mostů na silnicích první třídy redakce Českého rozhlasu Brno zatím neobdržela. Z dřívějška je tak jasný špatný stav mostu u Černé Hory na Blanensku, který je v havarijním stavu a provoz na něm je omezen od poloviny září minulého roku.

Most je teď podepřený a průjezdný jen v jednom směru z Brna na Svitavy, provoz v opačném směru je veden přes centrum městysu. Podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic Jana Rýdla se ale stav mostu zhoršuje a silničáři ho nepřetržitě kontrolují. Očekávají, že most vydrží omezený provoz alespoň do půlky března.

Jihomoravské hejtmanství teď připravuje stavební povolení k demolici stávajícího mostu a výstavbě nového. S pracemi se podle mluvčí krajského úřadu Moniky Brindzákové ale nezačne dřív než na konci března.

„V případě, že nebudou žádné námitky, bude 28. února vydáno stavební povolení. To musí podle správního řádu být zveřejněno na úřední desce minimálně 30 dnů, potom nabyde právní moci. Dá se předpokládat, že 31. března by mohla být zahájena demolice starého a stavba nového mostu,“ upřesnila mluvčí s tím, že do té doby statici most kontrolují každé dva týdny.

Nový most u Černé hory by včetně demolice jeho předchůdce měl stát přibližně 30 milionů korun. Auta budou mezitím projíždět obousměrně centrem Černé Hory.

autoři: Dominika Cardová , ska
Spustit audio

Související