Příští rok svezou cestující do kampusu v Bohunicích tramvaje. Jak to vypadá na stavbě?

Přesně dva roky pracují projektanti i dělníci na připojení Univerzitního kampusu do městské tramvajové sítě v Brně. Příští rok už cestující do kampusu a k fakultní nemocnici v Bohunicích svezou tramvaje.

Hotová už je skoro celá hrubá stavba. Nahlédli jsme do tunelu, tam se dá říct, že už chybí jen koleje a potřebné technologie a tramvaje by tudy mohly jezdit.

Asi nejzajímavější je pohled na novou podzemní zastávku s názvem Nová Jihlavská, od ní už vedou světlé betonové schody na povrch, nad nimi je připevněná bílá železná konstrukce, která bude ještě do konce roku zastřešená – ale sklem, takže dolů na zastávku bude svítit denní světlo. To tam ostatně svítí už teď a na zdech to vytváří stíny. Hotovo má být kompletně nejpozději na konci příštího roku. Snaha města je stihnout to na podzim. A dopravní podnik chce na trať vypravit prvních pět nových obousměrných tramvají.

Další plánované trati

Stavba v kampusu za jednu miliardu a čtyři sta milionů korun je bezpochyby největší projekt posledních let, ovšem taky z víc než 85 % hrazený z evropských fondů. To mělo platit i u obnovení tramvajové trati do Líšně. Před lety ale kvůli nesouhlasu majitelů sousedních pozemků přišel dopravní podnik o územní rozhodnutí, tím pádem i o evropskou dotaci a stavba za odhadovanou asi půlmiliardu tak padla. Generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek dnes řekl, že proto zkusí do pár týdnů požádat o územní rozhodnutí na jiném stavebním úřadě, a to ne v Líšni, ale sousední Slatině, které se část trati taky dotýká. Nicméně podle Havránka tato trať teď nemá takovou prioritu, i když ji pokládá za důležitou a potřebnou.

Čtěte také

Prodloužení trati na Kamechy

U Kamech dopravní podnik počítá s tím, že by stavba mohla začít v roce 2023, což je podle ředitele Havránka optimistická varianta. I tento termín zahájení se několikrát posouval, magistrát řešil s obyvateli vedení trati, pak narazil na problémy s geologickým podložím, takže se nakonec navýšila i cena stavby. Teď se zdá, že stavba skoro jednoho a půl kilometru nových kolejí vyjde na dvě miliardy a tři sta milionů korun. Dopravní podnik doufá, že na to získá evropskou dotaci.

Spojení Čertovy rokle přes Štefánikovu čtvrť

Tento týden padlo jedno z dílčích rozhodnutí na jednání brněnských zastupitelů. Politici schválili výjimku z ochrany zeleně, která bude muset být pokácena, ale za kterou dopravní podnik musí vysadit náhradu. Jde o spojení Štefánikovy čtvrti s Čertovou roklí přes zastávku Halasovo náměstí, ke které tramvaje přijedou podél Okružní ulice. Po cestě vzniknou čtyři nové zastávky včetně jedné poblíž vlakové stanice. Tam má stavba začít v roce 2023 v souvislosti s výlukou na železnici a opravou mostu nad kolejemi – čili v roce 2024 by mohla být Čertova rokle napojená na tramvajovou síť i od Štefánikovy čtvrti.

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio

Související