„Poničí nám to podnik,“ tvrdí majitelé hospody v Troubsku. Zbrzdili tak projekt modernizace trati do Zastávky

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Hospoda Vechtrovna se nachází u železniční zastávky Troubsko

Na jaře měla začít modernizace železniční trati z Brna do Střelic a Zastávky u Brna. Projekt za dohromady čtyři miliardy korun se ale zadrhnul těsně před koncem stavebního řízení. Jak upozornil deník Zdopravy.cz, proti vydání stavebního povolení se odvolali architekti a majitelé nádražní hospody v Troubsku. Ti tvrdí, že jim nová nástupiště a chodníky poškodí podnik.

V dolíku podél trati stojí železniční přejezd v Troubsku. Nemá závory, jen světelnou signalizaci. Vlaky, které přijíždí z Brna i ze Střelic, zastavují vždy před ním, každý na jeho opačné straně.

Přechod přes koleje zakázán

Po modernizaci dohromady asi dvaceti kilometrů trati mají být peróny v Troubsku umístěné naproti sobě. To znamená, že vznikne nové nástupiště pod terasou historické nádražní hospody Vechtrovna. A to se nelíbí jejímu spolumajiteli a architektovi Petru Řehořkovi.

„Oproti absolutní logice selského rozumu se oba peróny přesouvají do nejužšího místa. Tady jsou mezi naší terasou a kolejemi nějaké dva metry na perón. Přitom na té druhé straně za silnicí a přejezdem je asi osm nebo dvanáct metrů prostoru. Navíc tam stojí původní budova nádraží včetně přístřešku,“ kroutí nad plány hlavou Řehořka.

Na problém prý projektanty, železničáře i obec upozorňuje deset let. Jeho hospoda stojí na pozemku železničářů, za parcelu jim platí nájem. O územním řízení prý jako majitel nemovitosti nevěděl, proto ho nepřipomínkoval, o stavebním řízení se dozvěděl náhodou a odvolal se.

„Různé cesty, které tady mají vzniknout, nám osekají terasu našeho objektu, takže z této krásné vechtrovny zbyde takový novodobý mrzák,“ naráží Řehořka i na to, že k přejezdu a novým nástupištím má vést chodník, který v místě zcela chybí a přechod pro chodce v okolí přejezdu není žádný.

Nebezpečné přecházení

Vedení radnice v Troubsku vysvětluje, že chodník k nástupištím povede po jedné straně silnice, na které stojí víc domů a naváže tím na už hotový chodník v Ostopovické ulici. Na druhé straně kolejí, v ulici U Dráhy, kde stojí i Vechtrovna, chodník také není a nový má vést právě podél hospody.

Zjednodušené schéma, jak by měl po modernizaci vypadat železniční přejezd v Troubsku

„Je to jedna návaznost. Ten člověk přece nemůže přebíhat z jedné strany na druhou, a to před kolejemi a za kolejemi. Myslím si, že v tom, jak je ta silnice dopravně vytížená, přejezd je nebezpečný, tak by to jinak nemohlo projít ani schválením. Spor majitelů Vechtrovny a Správy železnic nás mrzí a doufáme, že se brzy dohodnou, protože nám blokuje i řešení celého toho problému,“ upřesňuje nezávislá starostka obce Markéta Bobčíková.

Vlak projíždí stanicí Troubsko

Vedoucí Ústavu železničních konstrukcí a staveb ze Stavební fakulty VUT v Brně Otto Plášek doplňuje, že sice neexistuje norma, která by říkala, že dvojice nástupišť musí stát vždy naproti sobě na té či oné straně přejezdu, ale že v případě Troubska je problém hlavně v zajištění bezpečnosti cestujících. „Pokud mám dobré informace, tak tady jde o zajištění bezpečnosti přístupu lidí na nástupiště. Chodník vede po jedné straně a nelze zajistit bezpečný přechod cestujících z jedné strany silnice na druhou,“ namítá Plášek.

Také Správa železnic tvrdí, že projekt je takto v pořádku. „Za projekt zodpovídá generální projektant, který vše navrhuje dle platných směrnic a norem. Jestli se zdá stěžovateli navržené řešení ze schváleného projektu jako nelogické, tak to můžeme pokládat pouze jako jeho subjektivní názor,“ namítá mluvčí železničářů Nela Friebová.

Železniční zastávka Troubsko

Víc železničáři konkrétní spor komentovat nechtějí, dokud stavební řízení neskončí. Kvůli tomu nechtějí ani odhadovat, kdy přesně začne modernizace trati, která se v první etapě týká úseku z brněnských Horních Heršpic do Střelic. Po nových kolejích budou moct jezdit elektrické vlaky rychlostí až 120 kilometrů za hodinu. Dokončení celé přestavby je předběžně naplánované na rok 2023.

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio