Švihadlo i mapy. Internetová univerzita FabLabu učí školy tisknout ve 3D

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Jihomoravská inovační agentura JIC spustila internetovou univerzitu digitálních řemesel

Pod křídly jihomoravské inovační agentury JIC otevřela internetová univerzita digitálních řemesel. Obsahuje rady a podrobné návody, jak se zlepšit v počítačové grafice, modelování anebo ve 3D tisku. Tipy a triky využijí i při distanční výuce nejen studenti, ale i učitelé základních a středních škol. On-line univerzita jim má ukázat, že 3D tisk můžou využít i v chemii, zeměpisu nebo tělocviku.

„3D tiskárny, laserové řezačky, CNC frézky, řezací plotter, programovatelný šicí stroj,“ vyjmenovává koordinátor Daniel Šín jen některé přístroje, které mají lidé k dispozici v brněnské pobočce celosvětové sítě dílen FabLab pro moderní kutily. Takovou technikou je napěchovaný i speciální kamion FabLab Experience, který by za normálních okolností jezdil s ukázkami po jihomoravských školách.

„My těm školám chceme nabídnout ještě o trochu víc. Že když se svými přehlídkami a show odjedeme, tak s těmi studenty budou moct učitelé dál pracovat,“ dodává Šín.

A k tomu má přispět nová internetová FabLab univerzita. Její web popularizuje digitální řemeslo. Existují na něm třeba návody, jak na 3D tiskárně vytisknout plastické mapy pro výuku zeměpisu, nebo švihadlo do tělocviku.

„Třeba do fyziky jsem vyráběl váhy, do matematiky pomůcky k jednotkám délky, obsahu a objemu. Pro první stupeň jsem vyráběl takové opičky s malou násobilkou. Do chemie pak stojánky na zkumavky,“ popisuje svou zkušenost s 3D tiskem a modelováním učitel matematiky a fyziky Jakub Vaštík ze základní školy z Bohdalic u Vyškova.

Programovatelný šicí stroj mají lidé k dispozici v brněnské pobočce celosvětové sítě dílen FabLab pro moderní kutily

Výrobky dřív tvořil v dílně FabLabu v Brně, kam dojížděl. Teď si škola 3D tiskárnu pořídila sama, třeba na tisk modelů koster. „Budeme s 3D tiskárnou pracovat v hodině informatiky, budeme žákům ukazovat, jak se v programu modeluje a budou si moct něco vytisknout,“ dodává Vaštík.

Věří, že studenti budou mít o tuto technologii zájem. A to přestože nechodí na žádnou technickou, ale běžnou vesnickou školu. „Tím, že jsme na vesnici, tak tu máme děti dost manuálně zručné. Máme dílny a děti perfektně ovládají třeba kladivo nebo šroubovák. Takže věřím, že toto pro ně bude taky zajímavé, jak něco vyrábět jinak,“ myslí si učitel.

Budoucnost v 3D tisku

Návody k výrobě a podklady pro výuku najde na internetové FabLab univerzitě. O její obsah se stará i středoškolák Adam Janeček. Ve výukových videích ukazuje třeba návod, jak v počítačovém programu namodelovat stojan na tužky. „Před dvaceti nebo třiceti lety neměl každý počítat a ne každý s ním uměl pracovat a bylo to bráno jako jakási nová technologie. A já bych řekl, že v této pozici jsou momentálně 3D tiskárny,“ myslí si Janeček a věří, že v 3D tisku je budoucnost.

On sám bude ve FabLab univerzitě zároveň pro další žáky připravovat soutěže v modelování. „Nejlépe se to člověk naučí u toho, co ho baví. Takže budeme dávat zadání a studenti dostanou za úkol vytvořit vlastní návrh řešení,“ dodává.

Jihomoravská inovační agentura JIC spustila internetovou univerzitu digitálních řemesel

Podle koordinátora FabLabu Daniela Šína teď můžou hlavně žáci na distanční výuce trénovat své dovednosti alespoň doma u počítače. „V téhle době covidové se studenti můžou naučit s těmi přípravnými programy, vytvářet 3D modely, 2D grafiku. A jakmile budou školy a dílny otevřené, tak to budou moct upotřebit tak, že si své modely nechají vyrobit,“ doplňuje Šín.

I on sám věří, že 3D tiskárny čeká velký rozvoj. Pořizuje si jich podle něj stále více škol a to i proto, že kdysi drahá technologie je teď mnohem levnější a dostupnější.

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio

Související