Parní lokomotiva píská a dýmá. Přitom se vejde do krabice od bot

Na zahradě desítky metrů kolejí a na nich skutečná parní lokomotiva. V kotli vře voda, písty se roztáčejí, houká skutečná píšťala. Jiří Kút si plní klukovský sen. Jen je vše více než dvacetkrát menší oproti skutečnosti.

Znáte lidi, kteří si vyrábějí vlastní parní lokomotivy? Jiří Kút k nim patří. Přes den zajišťuje fungování domova pro seniory v Rosicích u Brna – a ve volném čase se doslova a do písmene nimrá ve výrobě miniaturních parních lokomotiv.

Ve sbírce jich má pět a právě staví další, kterou mu podobní nadšenci mohou závidět.

„Jsou to už stovky hodin práce,“ drží v rukou asi tříkilogramový model párou poháněného vozu. Český rozhlas Brno patří díky svému cyklu Moravská rodina k prvním, kdo dílo měli šanci prozkoumat.

Uvnitř jsou dřevěné sedačky, záclonky, vše do nejmenšího detailu propracované. Včetně parního kotle se všemi rozvody, které vedou páru k miniaturním pístům.

Jiří Kút z Rosic vyrábí dvacetkrát zmenšené modely parních vlaků

„Inspiroval mne parní vůz z továrny Komarek, který jezdil po úzkorozchodce do Litschau v dnešním Rakousku na začátku 20. století,“ popisuje právě dokončovaný stroj. „Ještě musím změnit reflektory, jsou jiné, než by měly být,“ dodává hned.

Rakušané vozy sešrotovali ještě za doby c. k. mocnářství, Jiří Kút se jim snaží vrátit podobu. „Několik fotografií, které studuji téměř pod mikroskopem, zašlé náčrty,“ popisuje materiál, ze kterého vychází. Zažloutlá fotografie zdobí i jeho dílnu.

Jiří Kút z Rosic vyrábí dvacetkrát zmenšené modely parních vlaků

Dřevěné obložení vozu je miniaturní práce, jedna dřevěná lišta jako druhá. Ještě větší práci si však dal se samotným kotlem. Ten dostal o něco větší proporce, než by měl mít - ale to proto, aby mohl vyjet. „Jinak je vše jako na originále,“ dodává nadšenec. Třeba včetně funkčního tlakoměru s ciferníkem malým jako knoflík.

Jiří Kút z Rosic vyrábí dvacetkrát zmenšené modely parních vlaků

Pro Jiřího Kúta je to další zmenšená parní lokomotiva v řadě. Vodu do nich dolévá s pomocí miniaturní hadičky, k pohonu používá stlačený plyn, protože uhlí ani dřevo by se dovnitř nevešlo. A vše ovládá s pomocí dálkového ovládání, které pohybuje táhly v kabině topiče a strojvedoucího, protože ručně by tam malé prvky ovládat nešly.

Pro předváděcí jízdy dokonce upravil část zahrady u domu v Košíkově na rozhraní Jihomoravského kraje a Vysočiny, kde bydlí. Malá nádraží, výhybky, mosty u jezírka i nezbytný tunel.

Jiří Kút z Rosic vyrábí dvacetkrát zmenšené modely parních vlaků

A kdyby mu to nestačilo, vyráží do Brna. Tam u nákupního centra na jihu města provozuje s přáteli ze Společnosti moravských parkových drah kilometr dlouhou železnici. Klukovská vášeň v něm stále hoří jako oheň v jeho lokomotivách.

Spustit audio