Nový most pro Brno navrhnou architekti v soutěži. Starý most vedle nikdo nechce

Brno postaví nový silniční most přes řeku Svitavu. Propojí vznikající obytné čtvrti na hranici Židenic, Maloměřic a Husovic (respektive Brna-severu). Rada města Brna tuto středu rozhodla o tom, že na podobu stavby vypíše architektonickou soutěž. Most přitom vznikne v místě, kde už jeden funkční stojí. Ale nepatří městu ani okolním developerům.

Most bude 53 metrů dlouhý a 28 metrů široký. Ve dvou pruzích po něm projedou auta, v dalších dvou pruzích trolejbusy. A samostatné pruhy budou mít i cyklisté a pěší. Most přes řeku Svitavu bude součástí široké ulice s pracovním názvem Nová Šámalova a Nová Dukelská. Ta od koupaliště v Zábrdovicích protne areál vznikající Nové Zbrojovky, překříží řeku Svitavu poblíž Briessovy sladovny a kolem bývalé motorárny Zetoru zamíří k Velkému městskému okruhu na Tomkově náměstí, v jehož těsné blízkosti přepůlí současný sportovní areál Sokola Husovice.

Řeka Svitava a zarostlá lávka, která patří vlastníkům Briessovy sladovny (vpravo). Nový most povede mezi mostem Zetoru a lávkou vzadu

„Tak velký most Brno dělalo naposledy někdy před šedesáti lety a říkali jsme si, že by bylo dobré, kdyby podoba mostu vznikla na základě architektonické soutěže. Tak aby to dílo, které tu bude na desítky a možná stovky let, bylo něco hezkého, co to zůstane pro příští generace,“ vysvětluje rozhodnutí města Brna primátorčin náměstek Petr Hladík z KDU-ČSL.

Soutěž za 2,8 milionu korun vypíše Kancelář architekta města Brna. Do listopadu mají být připravené soutěžní podmínky, poté se budou moct týmy přihlašovat se svými návrhy. Výsledky by mohly být známé příští rok na jaře. „Hrubý odhad realizace toho mostu je někdy v letech 2024 nebo 2025,“ myslí si Hladík. Most bude stavět Brno, orientační náklady jsou víc než 220 milionů korun.

Součástí investice města jsou také nájezdy na most. „Délka nájezdu do ulice Nová Šámalova je přibližně 75 metrů, délka nájezdu do ulice Nová Dukelská je navržena na 165 metrů. Křižovatková větev vedoucí na západ bude propojena komunikací s ulicí Svitavské nábřeží. Komunikace bude dvoupruhová, i zde po obou stranách povede chodník,“ upřesňuje radní Petr Kratochvíl z ODS.

Jak má vypadat v budoucnu areál Nové Zbrojovky?

Pro investory, kterým pozemky v okolí patří, je to dobrá zpráva pro jejich budoucí projekty. „Je to velký krok. Naplňuje to spolupráci s městem, kterou jsme uzavřeli letos na jaře. Kolegovi Honzovi Růžičkovi se podařilo s městem tento krok dotáhnout. Jen se tím potvrzuje, že město tuto novou třídu chce a taky že bude,“ říká Miroslav Pekník z developerské společnosti CPI, která má projekt Nové Zbrojovky na starosti, a kde po letošních demolicích mají příští rok začít vznikat první nové budovy.

Cesty do Zbrojovky

Do Nové Zbrojovky teď vedou dvě hlavní přístupové cesty. Jedna od zábrdovických lázní, druhá od Baarova nábřeží a starého mostu, který prodlužuje Gargulákovu ulici. Most je z roku 1988, jezdí po něm auta. A patří firmě Zetor, pro kterou ho postavila společnost Průmstav Brno jako spojnici mezi tehdejšími výrobními areály. Zetoru totiž ještě před pár lety patřila motorárna na husovickém břehu řeky Svitavy. Haly koupila firma IMOS. A jak potvrdila její zástupkyně Hana Vyplelová, most tehdy součástí transakce nebyl. „V minulosti se společnost Zetor, a.s. několikrát pokoušela most prodat, a to jak společnosti IMOS development, tak městu Brnu, zatím neúspěšně,“ vysvětluje člen představenstva Zetoru Filip Šoka.

Zetor podle Šoky most pravidelně kontroluje. Poslední hlavní prohlídka se konala v roce 2019, další běžné prohlídky se uskutečnily loni a v plánu jsou i letos. Přestože most vypadá jako jiné v okolí, které většinou patří Brnu, jeho firmě Brněnské komunikace, nebo třeba Ředitelství silnic a dálnic, stal se v lokalitě tak trochu osamocenou raritou. A vypadá to, že to tak i zůstane. Nový plánovaný most totiž leží na trase Nové Dukelské, která vede jinudy, o pár desítek metrů dál, než stojí starý a současný most. A tím pádem ho IMOS, CPI ani Brno nepotřebují a nechtějí.

Lávka, která sice vede ke zbrojováckým vratům, ale Zbrojovce nepatří

Starý, nový a zarostlý

Je tak pravděpodobné, že na dvou stech metrech toku Svitavy budou vedle sebe za pár let stát hned tři mosty. Jeden starý, Zetoru. Druhý nový, Brna. A o něco dál po proudu řeky ještě lávka, dnes zarostlá zelení, která sice vede ke zbrojováckým vratům, ale Zbrojovce nepatří. Je v majetku vlastníků sousedního areálu Briessovy sladovny. Jestli to tak bude napořád, to se ukáže za pár let. Podobu území krom velkých developerských projektů promění ještě protipovodňová opatření s cyklostezkou, která na řece Svitavě chystá Brno s Povodím Moravy. Jejich součástí je ještě jedno přemostění v blízkém okolí – lávka jako spojnice Sekaninovy ulice a nové výstavby ve Zbrojovce.

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio

Související