Nový domov pro staré mašiny. Se začátkem sezóny spustil tým železničních nadšenců sbírku na depo
Část lokomotiv a vagonů Muzea průmyslových železnic v areálu bývalého dolu Jindřich II ve Zbýšově západně od Brna bičuje po celý rok slunce, déšť i sníh. Tamnímu spolku chybí zázemí pro některé exponáty staré desítky let. Ty proto korodují a dál chátrají. K dnešnímu startu letošní sezony se proto rozhodli uspořádat sbírku na nové depo.
Kdysi dávno byla zelená. „Ano, to byla její původní barva. Lokomotivy se vyráběly s červeným rámem a s červenými koly. Kotel býval černý a budka zelená.” S Filipem Kaňkem obcházíme torzo 70 let staré parní lokomotivy, které pomalu obrůstá pichlavým ostružiním. Vedle ní se tísní malá důlní lokomotiva a další, mnohdy už poslední muzejní kusy z průmyslových podniků. Nejen tyto exponáty chce Kaněk s asi dvacetičlennou partou železničních nadšenců schovat do nového depa.
„Měla by to být ocelová hala, zakrytá ze všech stran. Takže by tam nemělo foukat ani pršet. Sice to nebude vytápěné, ale nebude tam ta nepřízeň počasí, která ovlivňuje stav exponátů. Tím že je uschováme, tak zabráníme dalšímu korodování a ztrátě materiálu, který se odlupuje a upadává.”
Zhruba polovinu peněz už muzeum na potřebnou stavbu má. Chybí mu zbývajících 280 tisíc korun. Ty se rozhodli lidé okolo Filipa Kaňka vybrat u dobrovolných dárců. Na internetu spustili sbírku, která skončí 10. července.
„Samozřejmě bez odměny se to neobejde – od malých drobností, kdy dostanete děkovný e-mail se sadou fotografií z našeho muzea, až po různé komentované prohlídky či volné jízdenky. Největší odměnou je pak to, že vám bude vypraven zvláštní vlak s jídelním vozem, kam můžete pozvat své přátele na projížďku s parní lokomotivou po celé naší trati,” popisuje Filip Kaněk.
Pokud by se necelých 300 tisíc vybrat nepodařilo, všem dárcům se peníze vrátí v plné výši. Kaněk věří, že částku získají a ještě letos budou exponáty pod střechou. „Celé léto budeme odměňovat naše přispěvatele. To vlastní budování haly proběhne po ukončení muzejní sezóny v září. Tak aby se to stihlo na konci listopadu, do začátku prosince, než na jižní Moravě napadne sníh.
Muzejní spolek dnes zahajuje také sezonu. Na úzkokolejnou trať mezi Zbýšovem a Zastávkou u Brna vyjede letošní první parní vlak. Vede ho více jak sto let stará lokomotiva Henschel.
Související
-
Na ukázku práce v uhelných dolech nemusíte na Ostravsko. Ve Zbýšově vzniká replika štoly
Bývalí horníci ve Zbýšově v těchto týdnech staví repliku uhelné štoly. Vzniká hned vedle bývalé těžní věže Simson.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.