Nové cestování vlakem v kraji: rozšířené hranice IDS JMK i označené vagóny pro cestující bez jízdenky

České dráhy zaplatí pokutu za zneužití dominantního postavení na trhu
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy České dráhy zaplatí pokutu za zneužití dominantního postavení na trhu

Jihomoravský kraj se dohodnul s Českými drahami na prodeji vlakových jízdenek od příštího roku. Kvůli změně smlouvy na sebe od 1. ledna přebere riziko hospodaření hejtmanství. Kraj chce mít proto pod větší kontrolou prodávání lístků, což s sebou nese změny pro cestující.

Pro jízdu uvnitř kraje budou cestující jezdit na krajskou jízdenku, a mimo hranice kraje, respektive mimo hranice IDS JMK, si budou lidé dál kupovat jízdenku jednotlivých dopravců.

Třeba z Brna do Kyjova si už cestující koupí pouze krajskou jízdenku. Při cestě vlakem z Brna do Prahy si ale může člověk koupit jízdenku Českých drah nebo Regiojetu. Nákup krajského lístku taky znamená, že cestující už nevyužijí většinu slev z IN karty Českých drah.

Brno-Břeclav

Asi nejsložitější situace nastane na trati Brno-Břeclav. Tam jezdí jak krajské vlaky, tak i mezinárodní vlaky Eurocity, anebo vlaky soukromého dopravce Regiojetu. Cestující tedy musí už teď dát pozor, jaký lístek si kupují. Podle firmy Kordis, která na jižní Moravě koordinuje veřejnou hromadnou dopravu, nejvíc lidí využívá cestování rychlíky, nebo vlaky Eurocity, a ne pomalejší osobní vlaky.

Šéf společnosti Jiří Horský říká, že většina cestujících tady bude dál využívat tarif TR 10 Českých drah, přestože budou jezdit uvnitř kraje. „Předpokládáme, že většina cestujících v relaci Brno-Břeclav zůstane v tarifu TR 10 a budou moci tyto jízdní doklady využívat. Z tohoto pohledu nedochází k výrazným změnám, ten tarif TR 10 nebudou moci využít v osobním vlaku. Z hlediska počtu cestujících a té dlouhé jízdní době, minimum cestujících na trati Břeclav-Brno využívá jízdní doklady IDS JMK.“

Kdo pojede vlakem Českých drah a v Břeclavi přesedne na autobus do některé z okolních obcí, tam už si bude muset koupit jízdenku IDS JMK. Zároveň to ale znamená, že na trase Brno-Břeclav zůstane ve vlacích Českých drah zachovaná sleva na IN karty.

Zrušené pokladny

Tam, kde pokladny zůstanou, si člověk koupí jízdenku jako obvykle u přepážky. Ve stanici, kde nebude pokladna, si člověk koupí jízdenku bez přirážky u průvodčího. Krajské jízdenky třeba pro cestu z Brna do Tišnova bude možné koupit i v e-shopu Českých drah a taky v mobilní aplikaci Můj vlak. Kromě toho je možné koupit i jízdenky v krajské mobilní aplikaci Poseidon a příští rok má být spuštěný i krajský e-shop.

Pokud člověk nastoupí ve stanici, kde není pokladna, může nastoupit jako nyní do jakéhokoliv vagónu. Ovšem jedna novinka se ale týká linek S2 a S3 – to je zjednodušeně řečeno Tišnov-Brno-Břeclav a Brno-Blansko. Tam bude vždy jeden vagón označený zeleným pruhem. Do něj cestující nastoupí, nebo do něj přejde z jiných vagónů a právě tam si bude moct u průvodčího koupit jízdenku, pokud ji nebude mít už před nástupem.

Budou krajské jízdenky platit i na lince R8 směr Ostrava, kde začne od půlky prosince jezdit dopravce Regiojet?

Ano, i tato linka bude integrovaná, takže cestující Regiojetem z Vyškova do Brna budou moct používat krajské jízdenky. Tarif IDS JMK bude platit nově i mezi Znojmem a Moravskými Budějovicemi jak ve vlacích, tak v autobusech. Ve vlacích to půjde i v úseku Tišnov a Bystřice nad Pernštejnem. A do IDS JMK bude zapojené i okolí Uherského Hradiště, anebo rakouský Retz. Hranice IDS JMK se tak od prosince, potažmo od ledna rozšíří o několik nových oblastí.

Jihomoravský kraj vydal přehledný souhrn, ve kterém popisuje změny týkající se uznávaných jízdenek na železnici. Pro cestující se v principu nic zásadního nemění.

Spustit audio

Související