Cestující vlakem čeká od ledna změna v nákupu jízdenek na jižní Moravě, přestanou platit jízdenky Českých drah

Cestující, kteří jezdí vlakem po jižní Moravě, už možná nebudou potřebovat slevové IN karty Českých drah. Jihomoravský kraj totiž od ledna změní nákup jízdenek na železnici.

Na cestu po kraji lidé ve většině případů dostanou jenom krajskou integrovanou jízdenku. Pro cestu za hranice kraje bude platit lístek Českých drah nebo jiných dopravců. Nový systém má ale řadu výjimek.

Co se od nového roku změní pro cestující, kteří jezdí vlaky jenom po Jihomoravském kraji?

Ti si budou nadále kupovat zónové jízdenky IDS JMK, jednorázové i předplacené. Nebude tak už vznikat situace, kdy lidé na pokladně dostali třeba jízdenku Českých drah, namísto té krajské, které se liší cenami. Krajské lístky jsou většinou výhodnější a levnější. A platí na vlaky i autobusy.

Kde si v tomto případě lidé koupí lístek?

Jako doteď na pokladnách dopravců nebo pobočkách České pošty. Nově si budou moct lidé koupit krajskou jízdenku i ve vlaku od průvodčích. Pokud to ale udělají ve stanici, kde je otevřená pokladna, zaplatí přirážku tak jako dosud. Další možnost je koupit si jízdenku přes aplikaci Poseidon v mobilu. A od ledna by měl být i spuštěný krajský e-shop.

A co kupování v e-shopu nebo mobilní aplikaci Českých drah?

To stále není jasné. Kraj totiž chce, aby dráhy prodávaly na internetu jízdenky podle integrovaného, tedy jiného tarifu. Pokud k dohodě nedojde, budou jednotlivé krajské spoje stále viditelné v internetovém vyhledávači Českých drah, nebude ale možné si do těchto vlaků koupit jízdenku přes internet.

Čtěte také

Jak to bude v případě cestování za hranice Jihomoravského kraje?

Tam se situace nemění. I nadále bude možné si koupit třeba pro cestu z Brna do Prahy, nebo České Třebové do Vranovic lístek Českých drah. Cestující dostane jen jednu jízdenku, ne dvě, i když bude přesedat. To samé platí i pro cestování z jižní Moravy do jiného regionu.

Bude se nějak nákup jízdenky lišit podle toho, jestli je vlak osobní, spěšný, nebo rychlík?

Ano. Zjednodušeně řečeno, v osobních a spěšných vlacích uvnitř Jihomoravského kraje bude platit jen krajský tarif. V rychlících ale bude možné kupovat i jízdenku Českých drah. Třeba na trase Brno-Břeclav, nebo Brno-Tišnov. V těchto případech budou moct lidé nadále používat všechny slevy z IN karty. Například ale ve vlacích Eurocity bude platit jen jízdenka Českých drah.

Ve kterém případě tedy už IN kartu člověk nepoužije?

Třeba při cestě z Brna do Kyjova. Kdo tam jezdí se slevou IN 25 nebo IN 50, ten bude mít od ledna smůlu. Jihomoravský kraj bude uznávat jenom síťové jízdenky IN 100, IN Senior a IN Business. Některým cestujícím tak cestování vlakem po jižní Moravě zdraží.

Na rychlíkovou trať z Brna do Ostravy od prosince nově vstoupí firma Regiojet. Tam budou platit jaké jízdenky?

Buď jízdenky Regiojetu, anebo jízdenky IDS JMK. „Regiojet bude zapojen do IDS JMK, ale pouze v jeho území. Pokud člověk pojede vlakem linky R8 z Moravského Krumlova do Vyškova, tak bude moct jet na jízdní doklad IDS JMK, pokud pojede do Ostravy, tak už tato možnost nebude,“ dodává Jiří Horský, šéf firmy Kordis, která na jižní Moravě koordinuje dopravu.

A co odlišné hranice kraje a IDS JMK?

Hranice Jihomoravského kraje nejsou totožné s hranicemi systému IDS JMK. Ten platí třeba na Vysočině v Bystřici nad Pernštejnem, nebo v Nezamyslicích v Olomouckém kraji. Tam si budou lidé kupovat jaké jízdenky?

Tam budou mít lidé i nadále na výběr mezi jízdenkou Českých drah a mezi krajskou jízdenkou. V případě Vysočiny bude ještě za několik měsíců možné využít i jejich nový tarif. Umožní to přeshraniční spolupráce regionů.

Proč se vůbec nákup jízdenek mění?

Je to kvůli tomu, že Jihomoravský kraj, podobně jako třeba Zlínský, nebo Olomoucký přechází na takzvané brutto smlouvy s dopravci. Jde o situaci, která na jižní Moravě funguje u autobusové dopravy. Zjednodušeně řečeno na sebe kraje nově přebírají riziko, jestli si na sebe doprava tržbami vydělá. „Nechci říct, že bychom Českým drahám nevěřili, ale myslíme si, že pokud zavedeme brutto smlouvy, a riziko tržeb jde za námi, tak nevidíme potřebu, aby nám s penězi disponoval nějaký dopravce. A nehledě na to, cestující nemusí řešit dva paralelní tarify vedle sebe,“ dodává náměstek jihomoravského hejtmana Roman Hanák z ČSSD.

Jihomoravský kraj připravoval změnu systému s tím, že už bude platit i tzv. národní jízdenka, která umožní cestovat po celém Česku s jakýmkoliv dopravcem na jeden jízdní doklad. Ministerstvo dopravy ale avizovalo, že systém jednotného tarifu spustí až koncem příštího roku. Později oproti předpokladu.

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio

Související