Nejdřív příroda, potom beton. Silničáři u Břeclavi dokončili kompenzační opatření kvůli stavbě obchvatu

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Silničáři a ochránci přírody budou následující dva roky chodit na obhlídku lesů kolem Břeclavi. Ředitelství silnic a dálnic tam právě dokončilo stavbu takzvaných kompenzačních opatření kvůli plánovanému obchvatu města

Ředitelství silnic a dálnic dokončilo na začátku června opatření na ochranu přírody kvůli jižnímu obchvatu Břeclavi. Kolem města silničáři za padesát milionů korun vysázeli stromy, zřídili tůně nebo hnízdiště pro ptáky. Jde o kompenzaci za to, že část desetikilometrové silnice povede přes chráněné území Natura 2000.

Starosta Břeclavi Svatopluk Pěček z hnutí ANO stojí na břehu zarostlé tůně Štoglovka, kde kvákají žáby. „To jsou v podstatě slepá ramena řeky Dyje, než se zregulovala. No a ten obchvat povede 200 metrů tady od toho.“

Ještě před lety bylo místo podle starosty téměř vyschlé a holé. „Voda tu je, obojživelníci jsou tu krásně chráněni. Myslím, že to plní svůj účel, pro který to bylo zbudované.“

Štoglovka je jedno z takzvaných kompenzačních opatření za skoro 50 milionů korun, která kolem Břeclavi stojí. Další jsou vidět třeba v Kančí oboře severně od města, kde dělníci postavili dvě malé hráze na regulaci vody v lese.

Šéf brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala říká, že jde o jedno z desítek opatření, která teď budou silničáři chodit dva roky kontrolovat s ochránci přírody. „Že tedy v těch tůních je život a že ty stromy, které jsme vysadili, rostou.“

Brzy má začít záchranný archeologický průzkum na trase skoro desetikilometrového obchvatu. Do dvou let chtějí mít silničáři vydané stavební povolení, pozemky už mají skoro všechny. Obchvat za víc než jednu miliardu korun by mohl být hotový do roku 2026.

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio

Související