Matematika nemusí být nuda! To dokazují žákům na jižní Moravě speciální kroužky

21. prosinec 2021

Zlepšovat si matematické dovednosti pomocí her a zábavných aktivit. To je cílem speciálních matematických kroužků. Dětem mají především ukázat, že matematika nemusí být nuda. Letos se do nich zapojilo více než 250 žáků zhruba na dvaceti školách z jihu Moravy. Kroužky jsou součástí projektu jihomoravského centra JCMM. Smyslem je zvýšit především matematickou gramotnost a taky zefektivnit výuku.

Skupinka šesti šesťaček na matematickém kroužku hraje Monopoly, tentokrát je to taková výjimečná předvánoční hodina. „V kroužcích děláme spoustu zajímavých věcí, které se do běžné matematiky nevejdou. My tady můžeme šifrovat, stavět si z různých stavebnic tělesa, luštili jsme různé rébusy, hlavolamy. Co to je nárys, půdorys, bokorys, zkoušeli jsme se dívat na stavby z malých kostek,“ vysvětluje učitel matematiky a lektor kroužku Radim Míček z brněnské Tyršovy základní školy.

Aktivity, které si děti zkouší, by měly rozvíjet matematickou gramotnost a taky zlepšit samotný vztah k matematice. „Víc hrajeme hry, skoro vůbec nepíšeme. A baví nás to,“ komentují dvě žákyně Noemi a Saša.

Čtěte také

„Přes kroužky se dá vztah k matematice zlepšit a ono to paradoxně přinese i to, že žáci potom i tu normální matematiku vnímají líp a třeba se naučí i to, co by normálně vzdali,“ doplňuje Míček. Tyto matematické kroužky fungují letos na jednadvaceti základních a středních školách na jihu Moravy.

„Fungují tak, aby i naplnily potřeby žáků a pedagogů ve škole, takže například na některé škole jsou to žáci spíše nadanější, na jiné škole to můžou být žáci průměrnější, možná i podprůměrní. JCMM podporuje tyto kroužky i materiálně. Nakupujeme různé hry, ale také matematické pomůcky, a pedagogové vymýšlejí další možné využití, možné metodiky,“ popisuje odborná konzultantka projektu Monika Školová z jihomoravského centra JCMM.

Ty si pak učitelé sdílí na speciálních matematických dílnách a konzultacích. Zlepšit se díky tomu může i samotná výuka matematiky, jak potvrzuje ředitelka brněnské Tyršovy základní školy Michaela Jedličková: „Už máme nějakou platformu učitelů, kteří spolu spolupracují. Sdílejí si materiály, nápady, pomůcky. Do toho přispívá i rozvoj těch kroužků na školách. A myslím si, že obzvlášť v době distanční výuky to bylo hodně přínosné v rámci inspirace i pro online výuku matematiky.“

V rámci projektu takto spolupracuje více než 300 pedagogů ze zhruba 180 jihomoravských základních a středních škol.

autor: Barbora Kroutilíková
Spustit audio

Související