Lepší signál ve vlacích? Železničáři pronajmou stožáry mobilním operátorům

22. říjen 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Vlaky a železnice mají určitě budoucnost (ilustrační foto)

Správa železnic kvůli zlepšení mobilního signálu ve vlacích pronajme své stožáry operátorům. Železničáři na to příští rok vypíšou veřejnou soutěž, místo na stožárech nabídnou za tržní nájem. Jde o první krok k tomu, aby mohli lidé ve vlacích lépe volat nebo používat datové připojení. Kromě telekomunikačních firem musí spolupracovat i dopravci.

„Ahoj, jsem teď ve vlaku, snad nám to nespadne.“ Obvyklá věta při telefonování na železnici. Na mobilu v některých úsecích často ani čárka a baterie se kvůli hledání signálu vybíjí rychleji.

„Vozy, které se na železničních používají, mají poměrně velký útlum. To znamená, že signál, který je venku v krajině, se nedostane snadno do vlaku,“ vysvětluje zjednodušeně Petr Ilgner z Ústavu telekomunikací na Fakultě elektrotechniky a komunikačních technologií spadající pod Vysoké učení technické v Brně.

Nutná spolupráce

Aby byl signál ve vlaku lepší, musí spolupracovat mobilní operátoři, dopravci jako majitelé vlaků a taky Správa železnic. Ta příští rok půjde řešení naproti. „Správa železnic nabídne příští rok veřejnou soutěží svou infrastrukturu pro šíření signálu. Zpřístupníme pro potřeby operátorů naše vlastní GSMR stožáry využívané pro bezdrátovou komunikaci na dráze. A to s primárním cílem pokrytí železničních tratí. Operátor musí mít však komerční zájem na umístění svých základnových stanic na stožáry Správy železnic,“ potvrdil Českému rozhlasu mluvčí železničářů Marek Illiaš.

Stožáry s technologií pro drážní komunikaci a zabezpečení budou železničáři pronajímat za tržní ceny. Všichni tři hlavní čeští operátoři se shodují, že společný postup je nutný. „Hlavně u koridorů je problém s terénem, ve kterém vedou. Vagony jsou navíc konstruovány tak, že bohužel výrazně brání vniknutí mobilních signálů. Takže bez zapojení provozovatelů souprav a hlavně státu v podstatě nelze pokrýt vlakové soupravy i signálem uvnitř, útlum vagonů je obrovský,“ říká třeba mluvčí Vodafonu Ondřej Luštinec.

Úprava vlaků = lepší signál

Ke zlepšení nemůže dojít, když nebudou souhlasit dopravci s úpravou vlaků tak, aby se dovnitř signál lépe dostal. „Jedním z možných řešení je instalace opakovačů do vozů a tlak na operátory na dopokrytí tratí signálem mobilních hlasových a datových sítí. Dalším případným řešením je používat v nových vozech okna s nízkým útlumem na frekvencích mobilních sítí,“ nastiňuje řešení mluvčí Českých drah Gabriela Novotná.

Podle Petra Ilgnera z VUT je takový postup správný a může volání nebo datové připojení ve vlacích zlepšit. A to i v tunelech, pokud budou vybaveny potřebnou technikou.

Operátory, dopravce a železničáře se k jednomu stolu snaží dostat Český telekomunikační úřad (ČTÚ). Operátoři už letos se Správou železnic uzavřeli memorandum. Plánovaný systém nemůže bez koordinovaného přístupu dobře fungovat. „Ten vlak je jako Faradayova klec. I kdyby nakrásně byla celá trať signálem pokrytá, tak pokud byste nejeli v drezíně, tak vám to uvnitř vlaku bude k ničemu,“ potvrzuje předsedkyně Rady ČTÚ Hana Továrková.

„Snažíme se v tuto chvíli dosáhnout dohody s přepravci tak, aby jejich vlaky byly vybaveny příslušnou technologií a aby v tom spolupracovali s operátory, kteří vědí, které technologie jsou vhodné,“ dodává Továrková.

Stoprocentní pokrytí

Operátoři se při poslední aukci kmitočtů pro LTE sítě v roce 2014 zavázali, že do března 2021 zvenčí zcela pokryjí signálem pro volání i data všechny dálniční a železniční koridory. Firmy hlásí, že už mají prakticky splněno.

„Specifická kritéria pro pokrytí dálnic a hlavních železničních koridorů, které mají být ze 100 % pokryté signálem do března 2021, společnost O2 plní již nyní,“ prohlašuje mluvčí O2 Blanka Vokounová.

A stejně reaguje i T-Mobile. „Pro nové dálniční úseky plánujeme v dalších letech výstavbu nových vysílačů, jako například pro obchvat u Českých Budějovic v lokalitách Včelná, Vráto, Roudné, Plavčice, Staré Hodějovice. Aktuálně definované úseky dálnic pokrýváme na 100 %, železniční úseky na skoro 99 %. Tím splňujeme dané sedmileté licenční požadavky,“ hlásí mluvčí růžového operátora Kateřina Mikesková.

Český telekomunikační úřad pokrytí na dálnicích a železnici kontroloval v roce 2016. Na jaře to udělá znovu.

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio

Související