Krajské vlaky pro jižní Moravu budou kvůli pozdnímu dodání levnější. Většina peněz ale neskončí v rozpočtu kraje

11. červenec 2023 14:30

Nové jihomoravské vlaky Moravia budou nakonec levnější, než kraj předpokládal. Hejtmanství dostane slevu od výrobce Škoda Group za to, že soupravy dodal zhruba o půl roku později oproti původní dohodě. Cena zhruba šest a půl miliardy korun tak klesne o víc než tři sta milionů.

Nejde vyloženě o sankci, ale o slevu, kterou firma kraji po vzájemné dohodě poskytne. A je to víc než 350 milionů korun. Většinu z těchto peněz ale Jihomoravský kraj vrátí do evropských fondů, z nichž nákup vlaků převážně financoval, vysvětluje náměstek hejtmana Jiří Crha (ODS): „To odpovídá zhruba 354 milionům korun, z toho 85 % půjde do EU a 15 % Jihomoravskému kraji, takže kolem 50 milionů bude kraje.“

K tomu ještě kraj dostane dalších asi 19 milionů. Důvod je ten, že hejtmanství využilo dotaci na nákup 36 z 37 vlaků. Poslední soupravu si kraj kupoval za vlastní peníze, z té tedy nemusí odvádět peníze zpět do Evropské unie. Náměstek Crha řekl, že radní sice ještě nerozhodli o tom, na co peníze půjdou, ale chtěl by, aby zůstaly v dopravě. Pro představu – 50 milionů korun je asi polovina toho, co stála nedávno dokončená oprava silnice z Želešic do Hajan.

Zpoždění kvůli pandemii i válce

Mluvčí společnosti Jan Švehla potvrdil, že s takovým postupem souhlasí. Místopředseda představenstva Škody Tomáš Ignačák před pár týdny vysvětloval, proč ke zhruba půlročnímu zdržení došlo. „Zejména pandemie covidu významně vstoupila do realizace projektu a následovně válka na Ukrajině – tyto dopady se týkaly především našich subdodavatelů.“

Všechny moderní elektrické vlaky už jsou nicméně dodané. Od konce června jezdí na kolejích po jižní Moravě, cestující vozí na páteřních linkách S2 a S3, tedy třeba na Tišnov nebo na Hustopeče. O provoz souprav se starají České dráhy, kterým je kraj na základě platné smlouvy poskytuje. Pokud by v příštích letech hejtmanství vybralo jiného dopravce, svěří vlaky na starost jemu.

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio

Související