Jak na severskou chůzi: 6 zásad, které vám pomohou

Pohyb (ilustrační foto)
Pohyb (ilustrační foto)
Severská chůze, tedy nordic walking, má nálepku sportu pro seniory. Ale zcela neprávem. I když pro starší lidi nebo ty, kdo trpí nadváhou, je jedním z nejvhodnějších druhů sportu.

První zásada: Správné hole jsou základ. Myslíte si, že k severské chůzi stačí popadnout staré lyžařské nebo turistické hůlky a vyrazit na procházku do polí? Právě to je jeden z nejčastějších omylů týkajících se nordic walking.

„Správná hůlka je zcela zásadní. Správná hůlka pro severskou chůzi je lehká a dobře konstruovaná. Důležitou součástí je madlo a poutko, které umožňuje odraz v zapažení, aniž by vám při tom hůl vypadla z ruky,“ vysvětluje instruktor severské chůze Miroslav Mira.

Druhá zásada: Zapomeňte na pohorky. Zároveň upozorňuje, že pro správný pohyb je důležitý volný kotník a lidé by tedy neměli pro severské vycházky obouvat pohorky. Vhodnější jsou nízké boty, výška jejich podrážky a případné odpružení pak závisí jednak na terénu, ale i na osobních potřebách chodce.

Zdůrazňuje, že použití hůlek při chůzi přináší zapojení horní poloviny těla. Podle statistik se zapojuje 90 procent svalů. Hůlky chodci odlehčují, ale zároveň ho také pobízejí k pohybu.

Třetí zásada: Chůze je přínos pro všechny. Že by tento sport byl vhodný pouze pro seniory, lidi s nadváhou nebo rehabilitující po úrazu? To je další rozšířený nesmysl spojení se severskou chůzí.

„Je to pohyb vhodný i pro všechny se sedavým zaměstnáním, ale i jako doplněk k dalším sportům jako je cyklistika, lyžování nebo běhání. Ale pro úplně začátečníky bych doporučoval projít první instruktáží s odborníkem, který vám ukáže, jak hůlky správně používat,“ upozorňuje Mira.

Čtvrtá zásada: Nechte si poradit. I když na webu lze najít řadu článků či instruktážních videí, osobní konzultace je podle něj pro začátečníka mnohem přínosnější. „Nejčastější chyba lidí, kteří se učí pouze podle videa, je to, že popadnou hůlky a odráží se ze všech sil. Pak ale mají přetížená ramena, bolí je za krkem, často i hlava,“ upozorňuje odborník.

Informace o působnosti proškolených instruktorů a kurzech severské chůze lze najít na adrese Nordic Walking Point.

Pátá zásada: Chodit se dá prakticky všude. Podmínkou pro praktikování severské chůze není ani pobyt v horách. Právě naopak – nejvhodnější pro ni jsou polní nebo lesní cesty, ale i asfaltové chodníky. „Nordic walking se hodí téměř do jakéhokoliv terénu. Jedinou výjimkou jsou asi vysoké hory a kamenité cesty na vrcholcích,“ dodává Miroslav Mira.

Šestá zásada: Pravidelnost je zlatý klíč. Zdůrazňuje i to, že není nutné vyrážet hned na celodenní nebo půldenní výšlapy. Začít je podle něj ideální třeba půlhodinkou, ale dopřávat si ji pravidelně. „Pravidelnost je ten zlatý klíč ke zdraví,“ upozorňuje instruktor a sportovec.