Hudební projekt OnStage pomáhá dětem ze sociálně vyloučených lokalit trávit smysluplně volný čas
Propojit děti hudbou a podpořit sociální inkluzi má za cíl mezinárodní projet OnStage. Funguje i na dvou základních školách v Brně. Bezplatné hudební kurzy mají dětem ze sociálně vyloučených lokalit ukázat, jak smysluplně využít volný čas. Třeba na Základní škole Merhautova se žáci druhého stupně učí hrát na kytaru.
Lektor Dario začíná hrát melodii a postupně se k němu přidává i pětice dětí. Někteří jen bubnují do rytmu, ale třeba sedmák Radek se snaží improvizovat. Hrát na kytaru se začal učit až ve škole na začátku školního roku. Baví ho to ale na tolik, že trénuje i doma. „Někdy hraju to, co se naučím tady, tak se procvičuju. A někdy si pouštím písničky a zkouším si brnkat melodii nebo akordy přímo.“
Nejsou tu žádné noty nebo osnovy, ze kterých by se učilo. Hlavním smyslem je naučit děti cítit rytmus, hudbu, aby se dokázaly zapojit. „Ten hudební pozitivní výstup je v tom, že my se třeba naučíme úplně jednoduché věci a potom okamžitě děláme souhru. A to je obrovsky baví,“ popisuje lektor Rostislav Vintr, který hodiny kytary na Základní škole Merhautova vede už třetím rokem.
Rozšířené hudební vzdělávání má na školách v sociálně vyloučených lokalitách především zlepšit prospěch dětí. „Nejenom vést děti k hudbě, ale ten smysl je nějakým způsobem je nasměrovat na mimoškolní činnost, která je natolik zaujme, že půjdou jiným směrem než je ztrácení času, nicnedělání. Dát jim lepší alternativu,“ říká Vintr.
Pozitivní ohlas má projekt podle Vintra nejen ze strany děti, ale i od rodičů a učitelů. „S děckama máme přátelské vztahy. Dokonce jsem se byl podívat i v několika rodinách. A rodiči jsem byl přijat s velkým nadšením. Povídali mi, co doma děcka vlastně dělají, co hrají. A rodiče vyžadují takové ty trampský písničky, který znají, a chtějí, aby je děcka doprovodila.“
Brno je první české město, které se do mezinárodního projektu OnStage zapojilo. Zatím funguje na dvou základních a jedné mateřské škole. Dál by se měl projekt rozšířit do dalších měst v Česku.
Související
-
Matematika je krásná, ale není zadarmo. Počítat bez kalkulačky by měl umět každý, tvrdí pedagog
Dá se z matematiky udělat zábavný a přitažlivý předmět? Učí se ve škole matematika tak, aby byla využitelná v běžném životě? A proč si ji k maturitě nevybírá více studentů?
-
Kosmický inženýr nebo mechanik elektromobilů. Školy v Brně se chystají na obory budoucnosti
Některé brněnské školy chtějí připravovat studenty na takzvaná povolání budoucnosti. Na pozice jako kosmický inženýr nebo datový detektiv láká zájemce VUT.
-
Cizí jazyk se naučí každý. Bez dobrého lektora je to ale obtížné
Říká se, že zpívat se naučí každý. A stejné je to s učením cizího jazyka. Někdo je více, někdo méně talentovaný, ale pokud máme dobrou motivaci, výsledek se dostaví.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Je dobrá šance, že válka může skončit, tvrdí Trump. Putin požaduje složení zbraní v Kurské oblasti
-
Je to divoká situace. Kvůli dešti se může dát benzen v Hustopečích do pohybu, říká šéf inspekce Bejček
-
Pro Putina je mír na Ukrajině hrozbou. Bojí se ekonomické a sociální krize v Rusku, varuje expertka
-
‚Za mé vlády se nic takového nezrealizuje.‘ Fiala ujistil, že stát nebude vědět, které weby jste navštívili