Historická plachetnice La Grace brázdí světová moře už 14 let. Kadeti se na ní učí starému námořnickému řemeslu

27. srpen 2024

Česko sice nemá moře, přesto se pod jeho vlajkou po světových mořích plaví historická plachetnice La Grace. Je replikou lodi z 18. století. Za její stavbou stojí současný kapitán Josef Dvorský, který se před 16 lety s partou kamarádů rozhodl oživit českou stopu námořní historie.

„Vycházeli jsme z plánů z roku 1768, které jsme našli v jednom námořním muzeu,“ vzpomíná a dodává, že majitelem původní La Grace byl český korzár Augustin Heřman, který ji v 18. století koupil jako třístěžňovou fregatu. Pro lepší manévrovatelnost tehdy nechal jeden stěžeň odstranit a upravit ji do podoby dvoustěžňové brigy. S tou pak obratně dobýval i mnohem větší a vyzbrojenější lodě.

Dovolená na lodi? Práce (i legrace)

La Grace je školní loď. Třicetičlenné posádky kadetů z řad nadšenců i běžných lidí se během plavby učí starému námořnickému řemeslu. Od kormidlování a ovládání plachet přes znalost lan, kterých je na palubě na 174, až po kotvení a navigaci. Kadeti jsou rozděleni do čtyř družstev a v pravidelných směnách se střídají v kuchyni, plachtoví, na palubě i za kormidlem.

Zdeněk Truhlář se jako pokročilý kadet naučil loď i kormidlovat

Nejedná se tedy o žádnou odpočinkovou dovolenou. O provoz lodi se stará stálá pětičlenná posádka v čele s Josefem Dvorským a Romanou Bezděkovou (ta má na starost administrativu a organizaci). Dále bocman, strojník a kuchař. A protože je třeba myslet na budoucnost, syn kapitána Filip Dvorský už se připravuje na to, že jednou po svém otci loď převezme.

Moderní technologie je schovaná

Přesto, že je loď věrnou kopií historické brigy, je doslova prošpikována moderními technologiemi. Současné námořní předpisy totiž kvůli bezpečnosti vyžadují celou řadu dnešních přístrojů i záchranné techniky. Na La Grace je však většina tohoto vybavení důmyslně skryta, aby vzhled i funkčnost lodi co nejvíce odpovídali své historické předloze.

Lodní děla jsou přesnou kopií původních a také se z nich střílí. Kvůli bezpečnosti však pouze speciální zábavnou pyrotechnikou. Střelbu však ilustrují dokonale

Z trupu lodi ční osm kanónů přesně odpovídajících původní výzbroji. Díky speciální zábavné pyrotechnice se z děl i střílí. Pyrotechnika se odpaluje na dálku a je navržena tak, aby kouřové i zvukové efekty přesně simulovaly skutečnou palbu.

Srdcová záležitost

Půvabu La Grace si už všimli také filmaři. Loď si zahrála v několika dokumentech i filmech, diváci ji mohli spatřit třeba v bláznivé české letní komedii s Ondřejem Vetchým Život je život. A v loňském roce se La Grace zúčastnila natáčení zahraničního velkofilmu ve filmových studiích na Maltě. O jaký snímek se jedná, to zatím zůstává střeženým tajemstvím. „Hrozně se těšíme, až to vyjde, protože to je taková srdcová záležitost jednoho románu, který znám z mládí,“ opatrně naznačuje kapitán Dvorský.

Redaktor Zdeněk Truhlář natáčí rozhovor s kapitánem Josefem Dvorským a jeho synem Filipem

Ostatně srdcovou záležitostí se plavba na La Grace stane prakticky pro každého, kdo na palubu této překrásné lodi jednou vstoupí. Své o tom ví i náš rozhlasový kolega Zdeněk Truhlář. S Josefem Dvorským a jeho synem Filipem natáčel přímo na palubě u italského ostrova Elba. Poslechněte si rozhovor!

Spustit audio

Související