Fej...t...n. Poslechněte si senzační hru, kterou natočili studenti JAMU
Francie, 1924 – potopení obchodní lodi. Velká Británie, 1926 – nepokoje v centru Londýna. Československo, 1930 – požár pražského operního domu. Německo, 1930 – atentát na ministra zahraničí. Spojené státy americké, 1938 – invaze Marťanů.
Víte, co mají tyto zdánlivě nesouvisející události společného? Jde o náměty pěti takzvaných senzačních her (Maremoto, Broadcasting the Barricades, Požár opery, Der minister ist ermordet!, Válka světů).
Čtěte také
Tento specifický žánr rozhlasové dramatiky vznikal zejména v počátcích rozhlasového vysílání. Šlo o původní hry, které experimentovaly se zvukovými možnostmi nového média. Jejich cílem bylo zaujmout posluchače zajímavým námětem a formou přerušovaného vysílání a vyvolat senzaci. Ve velké míře měla ona senzace negativní nádech, když byli nezkušení recipienti znechuceni falešnými poplašnými zprávami o tragických událostech. V některých případech dokonce považovali vysílanou rozhlasovou hru za skutečnost, přestože byla řádně ohlášena a otištěna v programu. Na druhou stranu to ale byly právě senzační hry, které autorům otevřely široké možnosti rozhlasového média a zároveň vyvolaly debatu o možné zneužitelnosti tehdy nedotknutelného informačního prostředku.
Právě senzační hry se staly hlavním tématem workshopu na Janáčkově akademii múzických umění. Pod vedením doktorandky Ivety Novotné, která se ve svém výzkumu zabývá rozhlasovými hrami, které nějakým způsobem pracují se zpravodajskými a publicistickými principy, se tři studenti oboru Rozhlasová a televizní dramaturgie a scenáristika – Eliška Kánská, Filip Gažo a Jan Rec nejprve teoreticky seznámili se senzačními hrami a jejich možnými současnými podobami, následně takovou hru sami napsali a společně ji natočili s profesionálními herci.
Jak taková novodobá senzační hra může vypadat? Má šanci vyvolat podobné diskuse jako její předchůdci? To posuďte sami. Hra byla bez předchozího upozornění odvysílána v magazínu Českého rozhlasu Brno a Zlín Zelný rynk v sobotu 7. září.
Scénář a režie: Eliška Kánská, Filip Gažo a Jan Rec
Pedagogické vedení: Iveta Novotná
Střih: Filip Gažo a Richard Štefún
Účinkují: Barbora Goldmannová, Dominik Teleky, Ladislav Kolář, Eliška Kánská, Filip Gažo, Jan Rec a Alena Blažejovská
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka