Chystáte se nakupovat ve slevách? Nenechte se napálit!

12. leden 2017

Novoroční slevy jsou vítanou příležitostí jak při nákupu oblečení nebo elektroniky ušetřit. Co dělat, aby vás mazaní obchodníci nenapálili?

SLEVA, AKCE, VÝPRODEJ křičí už od konce prosince výkladní skříně obchodů i letáky e-shopů. Nabízí zboží zlevněné o desítky procent. Jak výprodeje využít tak, abychom doopravdy nakoupili výhodně, se v pravidelné poradně Apetýtu ptala Andrea Kratinová Karla Havlíčka, ředitele České obchodní inspekce pro Jihomoravský a Zlínský kraj.

Nezákonné nebo falešné slevy? Něco takového podle Havlíčka v podstatě neexistuje. „Žádný právní předpis slovo ,sleva‘ nezná. Ani takový postup, kdy obchodník na nějakou dobu zboží zdraží, aby jej pak mohl prodat jako zlevněné, není nezákonný,“ upozornil.

Inspektoři České obchodní inspekce v souvislosti se slevami většinou kontrolují zejména to, zda má kupující už při prohlížení zboží jasno v tom, kolik zaplatí u pokladny. „Prodávající musí kupujícího seznámit s cenou výrobku tak, aby bez počítání nebo dohledávání věděl, kolik za něj zaplatí,“ doplnil.

Nemůžete tedy na visačce oblečení například najít původní cenu s označením výše slevy. Na štítku musí být jasně patrné, jaká je cena po slevě.

Nejčastějším prohřeškem obchodníků bývá to, že zboží je v regálu označeno jinou cenou, než jaká se zobrazí na pokladně. „Nejčastější výmluva pak bývá, že sleva platí třeba od zítra nebo od jiného data. Toto se zpravidla děje ve velkých supermarketech,“ vysvětlil Karel Havlíček.

Zachovejte chladnou hlavu, neprohloupíte

Některé praktiky, které zákazníkovi mohou připadat jako šizení, ale nejsou v rozporu se zákonem. Platí to zejména o dočasném zdražení zboží a jeho následném prodeji za původní cenu, ale s označením slevy nebo akce.

Za tyto praktiky si bohužel mohou zákazníci sami. „Mluvil jsem s řadou obchodníků, kteří říkají, že zboží, které nemá nálepku akce nebo sleva, je prakticky neprodejné,“ vysvětlil ředitel inspekce.

Je pouze na nás, zákaznících, zda se necháme k nákupu zmámit velkým číslem udané slevy, nebo zda před koupí budeme třeba déle vybírat, ale ve výsledku nakoupíme tam, kde je to opravdu nejvýhodnější.

„Je třeba si zachovat zdravý selský rozum a rozvahu. A uvědomit si, že u nás už před dvacet let platí volné ceny. Tedy že prodávající si může stanovit, jakoukoliv cenu chce. Je jen na nás, zda nakoupíme,“ podotkl.

Zejména se vyplatí věnovat pozornost takzvaným měrným cenám, které musí obchodník na cenovkách uvádět – tedy kolik stojí například kilogram, litr nebo jeden kus výrobku. Jen takovým porovnáním nejlépe poznáme, zda je sleva opravdu výhodná, nebo zda jde o obchodnický fígl.

Většinu z nás napadne porovnávat různé ceny například při výběru lednice nebo pračky, ale klidně koupíme jogurt „ve slevě“, i když vedle něj stojí srovnatelný výrobek v jiném balení, který při přepočtu na litr vychází levněji než uváděné „akční zboží“.

autoři: Andrea Kratinová , ska
Spustit audio