Bohatá historie, meziválečná krize i nová éra. Uměleckoprůmyslové muzeum v Brně slaví 150 let
Uměleckoprůmyslové muzeum v Brně je ozdobou jihomoravské metropole už sto padesát let. Patří tedy mezi deset nejstarších institucí tohoto typu na světě. A svého času je počítali i mezi nejvýznamnější, protože stálo v čele Svazu rakouských uměleckoprůmyslových muzeí.
Čtěte také
O jeho mimořádném postavení svědčí i to, že jeho zakladatelé ho chtěli velmi těsně provázat se vzděláváním podnikatelů v průmyslu. Mělo jim zprostředkovávat nejnovější trendy a také připomínat, že i stroje a další výrobní předměty mohou mít svou estetickou hodnotu. „Ten rozlet muzea byl v té době obrovský a také se věřilo v jeho význam, takže mecenáši uvolňovali štědré prostředky pro nákup sbírkových předmětů nebo je sami kupovali,“ vysvětluje ředitel Jan Press.
Ohromující nárůst sbírek vedl k tomu, že pro ně bylo potřeba získat nové prostory. Novorenesanční budova v dnešní Husově ulici v Brně, postavená podle plánů ředitele muzea, architekta Johanna G. Schöna, byla slavnostně otevřena roku 1883. Už po pěti letech byla rozšířena. O to větší pád zažilo brněnské uměleckoprůmyslové muzeum po vzniku samostatného Československa a meziválečné období patří v jeho historii k nejhorším.
Čtěte také
V roce 2021 byla dokončena velká rekonstrukce budovy i expozic. Současně také došlo k velkému nákupu nových sbírkových předmětů. „Využili jsme našich nakumulovaných prostředků, které jsme opravdu šetřili k tomu, abychom v době covidu udělali takový Open Call a oslovili všechny současné designéry, aby se zúčastnili. Na základě výběrové komise jsme pak vybírali předměty, které nám umělci nabídli – z toho je sestavená naše stálá expozice Design 2000+, která ukazuje různé povahy designu,“ doplnil Press.
Jak moderní technologie mění muzejnictví? Co se v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Brně chystá v příštím roce? Jaká by měla být jeho role v budoucnosti? Poslechněte si rozhovor!
Související
-
Dobré vztahy pomáhají tvořit silné sbírky, říká ředitel Moravské galerie Jan Press
Varovali jej, že vizi Moravské galerie v Brně už není možné dál posunout. Ukázalo se, že opak je pravdou. Ředitelem této instituce se Jan Press stal před devíti lety.
-
Made by Fire v Miláně: české sklo a porcelán nejsou jen kýč pro turisty. Je to drahá sranda
Saša Michailidis se ptá jedné z kurátorek expozice designu Made by Fire Evy Slunečkové a Marcela Mochala z LLEV design studia, který působí také na UJEP.
-
Na jednu vázu je potřeba dvanáct párů rukou. Ve sklářství chybí zruční řemeslníci, designérů je dost
Saša Michailidis se ptá hlavního kurátora Muzea skla a bižuterie Petra Nového a výtvarníka, malíře skla, designéra Františka Jungvirta.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.