Železničáři mají územní rozhodnutí na výstavbu trati, která přímo spojí Boskovice s Brnem
Vybudování přímého železničního spojení mezi Brnem a Boskovicemi se přiblížilo. Správa železnic má na téměř dvoumiliardovou investici územní rozhodnutí. Vedení Lhoty Rapotiny na Boskovicku, která spojku dlouhodobě odmítá, se ale pravděpodobně proti rozhodnutí odvolá.
Co přesně pro spojku územní rozhodnutí znamená? Je to v podstatě první krok k zahájení samotné výstavby. „V případě nabytí právní moci územního rozhodnutí bude Správa železnic pokračovat v dalším stupni projektové dokumentace, což je dokumentace pro stavební povolení. Tyto práce by měly probíhat mezi lety 2023 a 2024. Poté už by mělo dojít na samotnou realizaci stavby,“ vysvětluje mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
V současné době odhadují železničáři náklady na jednu miliardu a 800 milionů korun. Cena se ale může změnit.
Rychlejší cesta bez přestupu
Železničáři chtějí Boskovickou spojku vybudovat, protože podle nich pak bude cestování vlakem mezi Boskovicemi a Brnem, případně i Blanskem, rychlejší a cestující nebudou muset přestupovat ve Skalici nad Svitavou. Teď jedou lidé z Boskovic do Brna asi 56 minut, po vybudování spojky by to mělo být 42. Do Blanska se nově dostanou za 17 minut, což je také o téměř čtvrt hodiny rychleji. Zároveň je součástí projektu několik opatření na zlepšení bezpečnosti na hlavním železničním koridoru.
Nesouhlas z Lhoty Rapotiny
Vedení Lhoty Rapotiny s územním rozhodnutím ale nesouhlasí. Je dlouhodobě proti stavbě spojky. Podle zástupců obce není projekt vzhledem k výši investice dostatečně přínosný. Navíc jsou přesvědčení, že kvůli zpožděním a vytížení trati nebude jízda o tolik rychlejší. Zastupitelstvo zpochybňuje tvrzení Správy železnic, že budou moct jezdit vlakem i lidé ze Lhoty Rapotiny. Ti naopak argumentují tím, že bude zastávka daleko od zástavby a místní raději pojedou autobusem. Prozatím vedení obce defitinitivně nepotvrdilo, že podá proti rozhodnutí krajského úřadu odvolání k ministerstvu pro místní rozvoj. Ale zopakovalo, že chce respektovat rozhodnutí místních z roku 2018, kdy v referendu většina voličů spojku odmítla.
Související
-
Třídicí linka v kamenolomu u Lhoty Rapotiny může být blíž k zástavbě, navzdory nesouhlasu obce
Třídicí linka v kamenolomu u Lhoty Rapotiny na Boskovicku se může přesunout blíž k zastavěné části obce.
-
Z vlaků do náhradních autobusů. Cestující mezi Brnem a Blanskem čeká roční výluka
Mezi Blanskem a Brnem zhruba rok nepojedou vlaky. Vlaková výluka začne na jednom z nejvytíženějších koridorů na jižní Moravě 12. prosince.
-
Boskovice se staly historickým městem roku za efektivní využívání peněz za obnovu památek
Vítězem historického města za uplynulý rok se staly Boskovice. Porazily například Kroměříž nebo Telč.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Matka zůstala doma, zbytek rodiny válčí s Rusy. ‚Na Ukrajině běžný jev,‘ popisuje vojenský kaplan
-
Na vládu se vrací svár o euro. ‚Chceme obsadit post národního koordinátora,‘ říká ministr Dvořák
-
Nikdo nechce cenzurovat influencery, tvrdí analytik. Kritizuje nešťastnou komunikaci RRTV
-
Odmala mi říkali, že jsem moc velký snílek. Pro rozvoj člověka je naopak důležité snít, říká Matěj Pavliš