Zeď depa starého Masarykova okruhu v Brně-Bosonohách zdobí graffiti. Vypráví příběhy závodníků

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Na historii světového závodiště upozorňuje graffiti na sto metrů dlouhé zdi tehdejšího depa

Bývalé závodní depo v Brně-Bosonohách začali zdobit sprejeři. Motivy závodníků, aut a motorek mají připomínat historii původního Masarykova okruhu. Letos je to přesně 90 let, kdy tradice světového závodění na trati začala. Nyní je Jihlavská ulice hlavní příjezdovou cestou do centra města.

 „Nejsem nějaký motofanda, že bych se díval na Velkou cenu, ale rally třeba mám rád. Je to brněnský okruh, patří to k Brnu, tak by se to mělo podpořit.“ Brněnský umělec Jakub Nemček ze spolku Barvy proti šedi dokončuje detaily ve tváři jednoho ze závodníků. Práci sprejerům komplikovalo v posledních dnech deštivé počasí. „Vypadá to, že v sobotu bude super počasí, takže to bychom udělali hodně. Máme čas do pátku (19. června) do nějakých 12 hodin, takže to určitě stihneme,“ doplňuje Nemček.

Každý motiv na sto metrů dlouhé zdi vychází ze skutečných jezdců, strojů i příběhů, vysvětluje spoluorganizátor projektu Jiří Smetana. „Pro všechny motivy jsou konkrétní fotografie z archivu Zdeňka Zavřela. Tady stojíme třeba u Bohumila Staši, nejúspěšnějšího Československého závodníka v mistrovství světa, který tu v roce 1971 dojel na – řekněme až skandálním – druhém místě.“

Historie okruhu a jeho příběhy

Na motocyklu s číslem 80 sedí jezdec a má berle. „Je to František Šťastný, který v roce 1956 byl před startem závodu zraněný. Opravdu k té motorce došel o berlích. Ty odložil, sedl na motorku a závod vyhrál. Je to úplně typický příběh, který psal starý okruh.  Udělat nějaký reprezentativní průřez, to by ta zeď musela mít kilometr a ne sto metrů. Proto jsme opravdu vybírali ikonické momenty celé historie a ty jsme zvěčňovali v těch motivech,“ říká Jiří Smetana.

Pod rukama sprejera Jakuba Nemčeka vzniká další, velmi zajímavý obraz. Jsou to dva jezdci ve dvou vozech a vypadá to, že si podávají ruce. Ještě to není nasprejované na zdi. „Jsou to dva jezdci, na českých vozech Aero Minor a na Škodě sport, kteří takto dojeli v roce 1949 automobilové závody a po skončení závodu takhle v depu zastavili a podávali si z těch aut, která tehdy byla otevřená, ruce na znamení přátelství a jako gratulaci za úspěch,“ vysvětluje Smetana.

Na slavnostní odhalení stěny v pátek 19. června organizátoři přivezou i stroje, které jsou na boxech zvěčněny. O den později budou vystaveny také na veteránském festivalu Brno Revival na brněnském výstavišti.