Zazní siréna, na semaforu naskočí zelená. Systém zelené vlny by se v Brně mohl v budoucnu rozšířit
Hasiči a záchranáři mají v některých autech zařízení, které dokáže na 25 křižovatkách v Brně nastavit na semaforech zelenou. Systém by se v budoucnu mohl rozšířit i na další místa.
Zelená vlna pro některé vozy záchranného systému může fungovat díky speciální technologii. A tu má teď po poslední vlně modernizace kromě původních 25 křižovatek dalších 80. Postupně by se tedy mohly do budoucna do systému zapojit. Termín ale není jasný.
Jsou potřeba investice desítek tisíc a je také důležité mít větší množství zkušeností a dat z praxe, tedy z konkrétních výjezdů, při kterých byla zelená vlna využitá. Celý systém zelené vlny pro hasiče a záchranáře je v Brně zatím ve zkušebním provozu. Hasiči a záchranka ho začali testovat před rokem a půl. Hasičský sbor ho použil v několika desítkách případů, a to hlavně na Vinohradech a ve Slatině.
Zelená vlna je pojem pro synchronizované fáze semaforů tak, aby vozidlo jedoucí doporučenou rychlostí zastihlo na všech semaforech signál volno.
Jak systém v praxi funguje?
Všechno je automatické. Nikdo nemusí nic mačkat nebo nastavovat. Některé vozy záchranného systému v sobě mají zabudované palubní jednotky a ty komunikují s podobným zařízením v semaforech. Když hasiči nebo záchranáři zapnou majáky, jednotka vyšle signál do semaforů a ty auto dokážou sledovat a přizpůsobit jeho pohybu průjezd na semaforech, ke kterým se blíží.
„Znamená to bezpečnější a rychlejší průjezd zásahové techniky, jak pro nás, tak pro kolemjedoucí řidiče. Tím, že máme umožněný plynulý průjezd, tak nemůže dojít ke kontaktu v křižovatce,“ popisuje mluvčí jihomoravských hasičů Jaroslav Mikoška.
Ještě bezpečněji
Aktuálně se jihomoravští hasiči připojili k evropskému projektu C-ROADS. Díky němu se řidičům vozidel v okolí objeví na displeji mobilu informace o tom, že se k nim blíží auto záchranného systému. Data získá chytrý telefon z jednotky, která je v kufru auta.
„To by se hodilo určitě na dálnicích. Pokud by vozidla ostatních účastníků silničního provozu byla osazena takovou technologií, která by jim na palubní desce ukazovala, že se k nim blíží vozidlo IZS, tak bychom to určitě uvítali. Nemuseli bychom mít tolik problémů s takzvanou záchrannou uličkou. Než by řidiči viděli ve zpětném zrcátku zásahová vozidla, byli by už informováni o tom, že se k nim vozidlo blíží a měli by čas správně zareagovat,“ říká Mikoška.
Projekt C-ROADS
Projekt C-ROADS chtějí hasiči testovat na křižovatkách v oblastech velkého městského okruhu a na nájezdech na dálnici D1 – například ve Vídeňské a Heršpické ulici nebo v ulici Poříčí. Momentálně ale situaci hasičským i záchranářským autům komplikují rychlé projíždění křižovatek a ulic v Brně uzavírky. A v ulicích, kde jsou zúžení, zase často nemají řidiči vozům záchranného systému kam uhnout.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Landovský: Ukrajina systémy obrany potřebuje. Rusko bombarduje z 90 procent civilní a infrastrukturní cíle
-
Novinářka: Výjimka z migračního paktu pro Česko? Jde o pravidlo, Ukrajince si můžeme odečíst z nákladů
-
Symbolika je na Blízkém východě nejdůležitější, Izrael ani Írán nechtějí konflikt vyostřovat, míní expert
-
‚Naše cesty se rozdělují.‘ Andrej Babiš a Monika Babišová se po 30 letech soužití rozcházejí