„Vodní šalině“ svitla po 45 letech naděje na záchranu

17. červen 2019

Jen na několik dnů byl v ulicích Brna k vidění unikát – 91 let stará kropicí tramvaj. Tedy spíše to, co z této „vodní šaliny“ zůstalo. Na svou záchranu čeká 45 let.

V Technickém muzeu Brno, kterému patří, se chtějí vrhnout do její záchrany. „Není to ale jednoduché, bude potřeba pět až osm milionů korun,“ přiznává ředitel Ivo Štěpánek. „Podle nás by to ale mohl být po opravě pro Brno stejný fenomén, jako je parní tramvaj Caroline.“

Ve srovnání s parní tramvají Caroline by elektřinou poháněný kropicí vůz mohl ještě více hrát „na city“ obyvatel Brna. Technologický unikát totiž vznikl v roce 1928 v Královopolské strojírně, je tedy v Brně doma.

Historická tramvaj Grácka z roku 1912

„Důležité je, že i když dopravní podniky po celém světě podobné mechanismy používaly a používají, do muzejních sbírek jich moc nedorazilo,“ podotýká ředitel.

Na staré tramvaje chybějí peníze

Do brněnského muzea se kropicí vůz dostal v roce 1974 již ve zchátralém stavu. A od té doby čeká na svou záchranu. Teď chce muzeum dát dohromady peníze na jeho obnovu do provozuschopného stavu.

Muzeum přiznává – za částku na opravu tramvaje opraví desítky jiných exponátů. I proto celá kolekce historických tramvají zůstává zavřená v depozitáři v Líšni, kde čeká na postupnou opravu. Jen některé z nich čas od času vyjedou, jako letos ke 150. výročí městské dopravy v Brně.

Vodu nabírala ve Svitavě

Brněnská „vodní šalina“ sloužila od svého zprovoznění k úklidu ulic. Práci měla i v zimě. To pomáhala díky přidanému pluhu s odstraňováním sněhu z kolejí.

Netypické je umístění kabiny pro řidiče uprostřed. Obě čela tramvaje totiž skrývají mohutné nádrže, do kterých se vešlo více než sto hektolitrů vody. Pro srovnávání, současná kropicí auta jezdící v pěších zónách mají obsah nádrže asi poloviční.

Optikou dneška byly brněnské kropicí tramvaje i ekologické – měly svoji kolej na konečné v Obřanech a vodu tam nabíraly z řeky Svitavy. Napojit je šlo ale i na vodovod.

Její následovnici zlikvidoval autogen

Když byla kropicí tramvaj z roku 1928 odstavena, dopravní podnik si podobnou „vodní šalinu“ po několikaleté pauza udělal ve svých dílnách sám. Přestavěl na ni tramvaj typu T2, která téměř třicet let vozila cestující. Dovnitř řemeslníci vestavěli obří nádrž a tramvaj pak pomáhala čistit koleje. V roce 2004 ale po několikaletém rezavění na slepé koleji skončila pod plameny autogenu.

Kropicí tramvaje jezdily v tuzemsku třeba i v Praze nebo v Liberci. I když je brněnská „vodní šalina“ zchátralá, tak zachovanou jinde nemají. V Praze například pečují o nýtovanou nádrž, která jim z jejich kropicí tramvaje zbyla. 

Spustit audio

Související

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka