Spolek pro pořádání MotoGP v Brně zřejmě skončí v insolvenci, dluží desítky milionů korun

Spolek pro pořádání Grand Prix silničních motocyklů v Brně směřuje do insolvence. Nedovede zřejmě uhradit všechny závazky spojené se zrušenými závody motoGP na Masarykově okruhu. Rada města Brna doporučila takový postup ke schválení zastupitelům.

Spolek nyní dluží asi 26 milionů korun za takzvaný zalistovací poplatek, tedy za licenci pro agenturu Dorna. Tolik peněz Dorna žádala za loňské závody, které se jely bez diváků kvůli pandemii covidu-19. Diváci dostali možnost prodloužit si platnost lístků z roku 2020 na rok 2021.

Jenže letos se závody nepojedou, protože Brno ani Jihomoravský kraj nemají kvůli pandemii dost peněz, aby zaplatili opravu dráhy, jak Dorna požaduje. Spolek tedy nyní dluží lidem necelých 30 milionů korun za lístky. A další peníze požaduje také Automotodrom, který na závody pronajímá dráhu, tedy Masarykův okruh. Ten si podle spolku naúčtoval 50 milionů korun. Dohromady tak jde o závazky kolem jednoho sta milionů.

Za co peníze Automotodrom požaduje?

Čtěte také

Podle primátorky Brna Markéty Vaňkové z ODS jde o dvě částky, které považuje za sporné. „Jeden z těch závazků je ve výši 28 milionů korun coby nájemné za dráhu v roce 2021 – v době, kdy se nepojede motoGP. A ten druhý závazek je v částce přibližně 22 milionů korun a to je za opravu dráhy v letech 2015-2020, kdy byl tento nárok uplatněn až v prosinci roku 2020.“

Město ani kraj s tím podle Vaňkové nepočítalo. Spolek proto navrhnul, že Automotodromu může zaplatit jen 5,5 milionu korun i s ohledem na pravidla veřejné podpory soukromých subjektů. To zatím Automotodrom neakceptoval. A navrhnul, že bude chtít jen polovinu svých závazků, tedy asi 25 milionů korun plus DPH a k tomu bezúplatně 5 % akcií, které Brno drží ve společnosti Automotodrom.

Hejtman Jan Grolich odhaduje, že cena těchto akcií činí asi 12 milionů korun. A on sám s těmito požadavky nesouhlasí. „Tuto nabídku nepovažuji za takovou, kterou bychom mohli za kraj přijmout. Nemáme o moc větší prostor, než nabídnout těch 5,5 milionu korun. Myslím, že jako odstupné za ročník, který se nepojede, to je velice luxusní nabídka.“

Reakce Automotodromu

Automotodrom původně nechtěl záležitost příliš komentovat, mluvčí firmy Petr Boháč vzkázal: „Automotodrom Brno má se spolkem právoplatně uzavřené smlouvy, zhruba ve výši 50 milionů korun. Čekáme v tuhle chvíli na nějakou smysluplnou nabídku jejich vypořádání a to se bohužel doposud nestalo.“

Brno ovšem včera vydalo podrobnou tiskovou zprávu, na kterou o několik hodin později přišla reakce Automotodromu. „Důrazně žádáme, aby společnost Automotodrom Brno nebyla brána jako rukojmí ve vztahu k držitelům vstupenek, kteří oprávněně očekávají vrácení peněz, stejně jako k ostatním věřitelům. Se Spolkem pro GP ČR Brno jsou právoplatně uzavřené smlouvy, u nichž nedošlo k žádnému návrhu ukončení, natož ke skutečnému formálnímu vypovězení. Žijeme v právním státě a očekáváme korektní jednání ve vztahu k smluvnímu vypořádání,“ stojí v prohlášení.

Mluvčí Automotodromu taky upozorňuje, že 5 % akcií město od firmy získalo před lety také bezúplatně. „Tak, aby měli skutečně kontrolu nad pořádáním Grand Prix České republiky a mohli nahlížet do účetnictví Automotodromu. Tyto důvody v tuto chvíli padají a tím pádem to považujeme za dostatečný důvod k tomu, aby nám tyto akcie byly bezúplatně vráceny tak, jak jsme je Brnu bezúplatně poskytli,“ vysvětluje Boháč.

Automotodrom už dříve uvedl i to, že by se podílel na opravách poškozené dráhy, aby se závody motoGP mohly v roce 2021 konat, ale podle firmy na to spolek nereagoval. Zástupci spolku vysvětlili, že v době miliardových výpadků v příjmech kvůli pandemii nemůžou samosprávy zaplatit sto milionů za opravu okruhu a zastupitelé kraje i města rozhodli, že původně nasmlouvané závody se nepojedou.

Co to znamená pro diváky, kteří mají koupené lístky?

Pokud by Automotodrom podle primátorky souhlasil s nabídkou 5,5 milionů korun, pak spolek dokáže zaplatit všechny své dluhy. A to i bez peněz, které původně mělo poskytnout ministerstvo pro místní rozvoj. To nakonec nepošle ani část z přislíbených 85 milionů, protože se závody v roce 2021 v Brně nepojedou.

Nicméně pokud spolek skončí v inslovenci, o čemž se prakticky rozhodne 19. ledna na jednání brněnských zastupitelů, pak už se o tom, kdo má na co nárok, bude rozhodovat v insolvenčním řízení. To znamená, že Dorna, Automotodrom ani diváci nebudou mít jisté, kolik peněz dostanou.

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio

Související