Soud zamítl žalobu, která mířila proti trase připravované silnice mezi Brnem a Moravskou Třebovou

26. říjen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Krajský soud v Brně

Nová silnice, která spojí dálnici D1 u Brna a Moravskou Třebovou, může vést přes brněnskou čtvrť Bystrc. Krajský soud v Brně dnes zamítl žalobu napadající aktualizaci jihomoravských zásad územního rozvoje. V té je trasa zakotvená. Podle verdiktu představitelé kraje postupovali v souladu se zákonem.

Podle soudního senátu postupoval kraj při schvalování konečné trasy i celé aktualizace věcně, procesně správně a žádná pravidla neobešel. V pořádku je údajně i to, že studie pracovala jen s jednou hlavní variantou napojení na Brno přes Bystrc a nabízela jen různé podvarianty, kudy přesně.

Soudce David Raus upozornil na to, že vzhledem k hustému osídlení prakticky celé země není možné vést žádnou takto významnou a dlouhou silniční tepnu oblastí, v níž by neovlivnila obyvatele nebo významná přírodní místa. A že podmínkou výstavby silnice je i to, že kraj zajistí, aby byl zásah co nejmenší. Například výstavbou protihlukových opatření.

Jak tenhle závěr přijali žalobci? Jejich advokát Pavel Černý si myslí, že soud nedostatečně kriticky zhodnotil studii překládanou krajem. „To se nemůže interpretovat jinak, než tak, že soud uvěřil ve správnost těch podkladů – zejména té územní studie. Ty byly zpochybněny nejen žalobou, ale už v procesu pořizování. Tady ta snaha argumentovat slovy ‚nám se to nelíbí‘, ale předkládat věcné argumenty, byla velice rozsáhlá, přesto to nestačí.“

Skupina obcí, spolků a vlastníků pozemků, která za žalobou stojí, teď ještě může kvůli rozsudku podat kasační stížnost. Tou by se zabýval Nejvyšší správní soud. Tuto možnost podle Černého ještě zváží.

Co tento verdikt znamená pro samotnou výstavbu kapacitní silnice? Krajský radní pro oblast územního plánování Martin Maleček zvolený za Starosty pro jižní Moravu bezprostředně po vyhlášení rozhodnutí řekl, že můžou pokračovat další přípravy.

„Aktualizace zásad územního rozvoje zůstává účinná, to znamená, že ŘSD může dál zpracovávat prověřovací studie na stanovenou trasu silnice. Dá se očekávat, že odpůrci podají kasační stížnost, ale to už bude další věc.“

První úsek nové silnice mezi Svitávkou a Bořitovem, který nemá tolik odpůrců, by se mohl začít budovat v roce 2026.

autor: Alena Hesová
Spustit audio