První sníh prověřil silničáře i řidiče. Zjišťovali jsme, jaké jsou jejich povinnosti

18. prosinec 2017 12:00

Na mnoha místech včera večer a v noci poprvé v této zimě sněžilo. Policisté už naplno pokutují ty, kteří stále řídí auta s letními pneumatikami - meteorologové totiž hlásí zimní počasí a pro západní polovinu Česka teď platí i varování před náledím.

Sypače mají podle vyhlášky vyjet nejpozději do třiceti minut. Na těch nejdůležitějších silnicích, tedy dálnicích a dalších důležitých spojnicích, by měla údržba po celé délce zasáhnout a zmírnit dopady počasí nejpozději do dvou hodin.

 Na zbývajících silnicích první třídy a důležitých silnicích druhé třídy na to silničáři mají tři hodiny, u dalších šest hodin. A pak je poslední skupina silnic, kde většinou nejezdí linkové autobusy, a tam platí až půldenní lhůta.

Pokud jde o zbývající silnice uvnitř měst a obcí, tam údržbu stanovují - a většinou i platí - radnice. Jako první jsou na řadě ty silnice, kde jezdí veřejná doprava, ale třeba i spojnice k nemocnicím.

 I tak se ale může stát, že je některá menší silnice protažená dřív než hlavní tah. Důvodem je to, že tyto silnice většinou udržuje nějaká místní firma, která to má na místo blízko.

 Na dálnicích má Ředitelství silnic a dálnic svá údržbová střediska asi po padesáti kilometrech. V každém z nich teď v zimě na výjezd čeká obvykle až osm vozů vybavených sypačem, zařízením na skrápění solankou a navíc pluhem. Technologie musí umožnit, aby auto dojelo na konec úseku a zpět a mělo přitom dost materiálu.

 Zákon navíc stanoví, že silničáři mají za úkol zmírnit následky počasí, nikoliv odklidit veškerý sníh. Vyhláška, která to určuje, je sice stará dvacet let, ale postup stanovuje přesně a mluví o zmírnění situace.

Třeba u dálnic výslovně říká, že za špatné situace by silničáři měli uvolnit aspoň jeden pruh v každém jízdním směru. Všichni známe chvíle, kdy sypač projede a za pár minut je silnice znovu zasypaná.

 Pro ty, kdo se chystají na cestu autem při vydatnějším sněžení, existuje jediná rada: před cestou zkontrolovat stav auta. Nejen zimní pneumatiky a případně sněhové řetězy, ale třeba i mrazuvzdornost takzvaných provozních náplní, tedy třeba vody do ostřikovače a chladicí kapaliny.

 V zimě se pro případ nečekaných komplikací vyplatí mít plnou nádrž paliva, v autě napoj a oblečení, nespoléhat tedy na to, že nebudete muset vystupovat ven. A pokud nemusíme v krizových chvílích jet autem, tak využít veřejnou dopravu.

 Rozhodně se vyplatí sledovat dopravní zpravodajství v rádiu.

zdroj: Český rozhlas Brno
Spustit audio