Policie chce pomocí nového značení zlepšit provoz u Brna na rozšiřovaném úseku dálnice D1

11. říjen 2023 14:30

Nové žluté kříže by měly zlepšit provoz na rozkopané dálnici D1 u Brna. Silničáři od začátku srpna rozšiřují velmi vytížený úsek mezi sjezdy na Vídeň a Bratislavu. V křížení tří hlavních tahů vznikají časté kolony, které se ve špičkách roztáhnou i za hranice Brna. Kritickou situaci detailně sleduje policie i Ředitelství silnic a dálnic.

Silničáři s policisty už na dlouhém úseku dálnice D1 okolo Brna zakázali kamionům předjíždění. Osvědčilo se to?

Podle Lubomíra Sedláka z jihomoravské dopravní policie ano, zákaz platí zhruba mezi Domašovem a Rousínovem. Někdy v říjnu přibude další opatření: konkrétně žluté kříže na sjezdech na Vídeň a Bratislavu, tedy na kříženích D1 se silnicí 52 a dálnicí D2. Situace tam je složitá proto, že na obou exitech je zavřená jedna ze čtyř nájezdových ramp a komplikuje to tedy provoz na všech tazích.

Na hustější dopravu si stěžují i obyvatelé nebo starostové okolních měst a obcí u Brna. Může nějak policie zlepšit situaci i tam?

Podle Sedláka se starostové ozývají policii takřka denně se stížnostmi na dopravní problémy. Ty se tvoří třeba v Rajhradě, Modřicích nebo v brněnských Bosonohách, zjednodušeně řečeno všude, kudy vede nějaká možná alternativní trasa. Na kterou ale často kamiony nesmí. Podle Sedláka to ale mnoho řidičů nedodržuje a proto se policejní hlídky zaměří víc na kontrolu nákladních aut, které se snaží dálnici objet. Ve spolupráci s jednotlivými radnicemi si vytipovali vhodná místa, kde můžou hlídky čekat a zároveň tam budou mít prostor náklaďáky zastavit.

Kdy omezení na D1 u Brna skončí?

Zřejmě v roce 2030, dálnice se bude na šest pruhů rozšiřovat v několika etapách na třiceti kilometrech od Kývalky po Holubice. Úsek mezi sjezdy u Brna, kterému silničáři přezdívají matka křižovatek, bude rozkopaný do roku 2025, ale navážou na to další stavby, což bude třeba hned příští rok kompletní přestavba křížení D1 a D2 a později stavba nového sjezdu na Černovické terase.

Silničáři budou opravovat, respektive stavět sedm nových mostů, začít s tím chtějí ke konci příštího roku. Ministr Martin Kupka (ODS) řekl, že je prioritou vlády na rozšíření D1 u Brna zajistit peníze a doplnil, že do několika let by mohlo nejdelší české dálnici ulevit taky postavení alternativní severní trasy, tedy dálnice D35.

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio

Související