Novouherské písně pohledem Petra Pavlince
Novouherské písně k nám pronikly na přelomu 19. a 20. století z území tehdejších Uher. Některé z nich, většinou opatřené novým textem, zdomácněly natolik, že je považujeme za naše. Možná vás překvapí jejich původ. Tyto písně jsou v Maďarsku většinou označované termínem „nóta“ a vznikaly v druhé polovině 19. století. Na rozdíl od tradičních lidových písní jsou u nich známi autoři. K jejich popularitě přispěla i zdařilá interpretace romskými kavárenskými kapelami.
Související
-
O novém CD kapely Musica Folklorica
S cimbalistou a uměleckým vedoucím horňácké kapely Musica Folklorica si o novém CD Rok na Slovácku povídal Jaroslav Kneisl.
-
O písních a symbolech s Jiřím Plockem
Povídání u kávy o nové knize Jiřího Plocka Píseň jako symbol. Pořadem provází Marie Hvozdecká.
-
Z archivu rozhlasu
Zaposlouchejte se do příjemné muziky z našeho rozhlasového archivu v podání Boženy Šebetovské, Dušana Holého s BROLNem, Jiljího Herzána s CM Podlužan a dalších.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.