Největší v dějinách. Brno se Správou železnic vyhlásí soutěž na podobu nového hlavního nádraží

Brno vyhlásí zřejmě největší architektonickou soutěž v dějinách Česka. Týká se podoby nového hlavního vlakového nádraží, které má stát dál od centra města u řeky Svratky. Mezinárodní týmy architektů budou mít jeden rok na to, aby pro Brno a Správu železnic navrhli podobu klíčové části železničního uzlu ve městě.

Soutěž je rekordní v rozloze území, kterého se týká, svou náročností a taky výší odměn, které Brno a Správa železnic vyplatí – cena pro první místo je 6 milionů korun, pro druhé 5 milionů a pro třetí 4 miliony korun. Náklady na urbanisticko-dopravně-architektonickou soutěž a její zajištění se dohromady předpokládají ve výši 50 milionů korun. Brno na to dá z rozpočtu 10 milionů korun, zbytek doplatí Správa železnic. 

Architekti a urbanisté se zaměří především na vnější podobu celého komplexu nádraží a jeho okolí, kde teď prakticky roste jenom křoví a plevel, nebo jsou poblíž staré výrobní haly. Výsledky soutěže mají jasně ukázat, jak bude vypadat výpravní budova, ale taky nástupiště, nebo jak do místa bude zakomponovaná tramvajová trať.

Čtěte také

Správa železnic podle jejího mluvčího Marka Illiaše pak zaručuje, že výsledky soutěže budou základním podkladem pro další projektovou přípravu a vítěz architektonického klání se stane součástí projektového týmu.

Podobné soutěže

Před referendem o poloze nádraží v roce 2016 město zaplatilo dvě podobné soutěže, ve kterých urbanisté ukazovali podobu nádraží ve dvou lokalitách, u řeky a pod Petrovem.

Podle vyjádření náměstka primátorky Petra Hladíka z KDU-ČSL šlo o soutěže, které měly tehdy ukázat a přidat náhled na to, jak by mohly fungovat čtvrti kolem nádraží pod Petrovem nebo u řeky Svratky. Tyto podklady prosloužily pro územní studii takzvaného jižního centra, které má u nádraží u řeky vzniknout. Tato nově vyhlašovaná soutěž už se týká konkrétních návrhů nádražní budovy a jejího těsného okolí.

Termín přestavby železničního uzlu

Jako nejbližší termín teď Správa železnic uvádí rok 2025, ovšem toto datum se týká modernizace nádraží ve čtvrti Židenice a úprava nádraží v Maloměřicích za asi dvě miliardy korun. Tyto práce by měly trvat do roku 2027. Vznik nového hlavního nádraží se tedy očekává spíše později, termín daný není. Zástupci Správy železnic už dříve uvedli, že kolem Brna můžou dřív vzniknout i vysokorychlostní tratě, třeba spojení Brno-Praha. Ty by ale na hlavní nádraží do centra města nezajížděly a tak můžou železničáři tento projekt připravovat i bez nového nádraží. 

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio

Související