Staré domy z plastu, nové ze dřeva. Výtvarníci v Brně vytváří model nové čtvrti s maketou hlavního nádraží

17. březen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy V Brně vzniká velkoplošný model jižní čtvrti s novým hlavním nádražím

Asi největší architektonická soutěž v historii Česka pokročila do závěrečné fáze. Rada města Brna dnes schválila čtyři autorské týmy, které dopracují návrh nového hlavního vlakového nádraží. Kromě vizualizací zpracují i trojrozměrnou maketu dopravního uzlu. Zasadí ho do velkého modelu jižního centra Brna, který právě vzniká v dílnách Vysokého učení technického.

„Tohle je viadukt. Tady je vidět cesta nahoře a tady je terén,“ vedoucí 3D studia Fakulty výtvarných umění Tomáš Medek vytáhnul z 3D tiskárny ještě teplý výlisek železničního viaduktu z plastu. Odlamuje ho z černé podložky.

„Používáme tři materiály. Pro frézování terénu používáme pryskyřici, které se říká umělé dřevo. Na zástavbu, která ještě neexistuje, pak olšové dřevo. A pro výrobu domů, které už existují, termoplast,“ upřesňuje Medkův kolega Martin Králík, který sleduje, jak naprogramovaný obráběcí stroj frézuje další domek do modelu. Detaily pak dodělává sám v rukách.

„Celý ten model je skládací, jednotlivé domečky se dají vyměňovat nebo upravovat,“ přitakává Medek. Model bude mít rozměry 3x4 metry. Z bílého termoplastu už je vyrobený třeba mrakodrap AZ Tower nebo Justiční palác. Plastový bude i Petrov. Naopak dřevěné domky zatím ukazují možnou a jen velmi hrubou podobu těch, co budou stát v jižní čtvrti u nádraží.

„Pokud je tam stará budova a předělá se, tak se může vyrobit nová. Takže ten model nakonec bude vypadat jinak. Velmi operativně můžeme ty věci měnit vzhledem k dalším projektům v tomto území,“ dodává hlavní městský architekt Brna Michal Sedláček.

Skládačka bez barev

To je hlavní výhoda modelu. Funguje celý jako skládačka. Což umožní i jeho lepší převoz. Uprostřed budoucí jižní čtvrti je prázdná plocha. Do ní zasadí své návrhy čtveřice architektů. Vše v měřítku 1:500. „Od nás mají zadanou finální barvu a dostali digitální data, ze kterých jsme vycházeli,“ říkají kolegové výtvarníci, že dominantu modelu si zpracují sami architekti.

I když jsou součástí modelu koleje a nádraží, vláčky po něm jezdit nebudou. A barevnější detaily nedostane. Výtvarníci jen použijí světle zelenou barvu na trávníky a stromy. „To aby vynikl tvar těch staveb. Kdybychom použili výrazné barvy, tak by to asi na oko vypadalo lépe, ale výrazně by to zhoršilo orientaci v tom modelu,“ upozorňuje Martin Králík.

Model za milion

Kancelář architekta města Brna model využije nejen při hledání vítěze soutěže o nové hlavní nádraží, ale i při posuzování nových výškových domů, které v jižní čtvrti mají stát. „Fyzický model je nejlepší metoda, jak ten návrh posoudit. A to jak pro porotu, tak i odbornou a laickou veřejnost. Ne každý může mít takové prostorové vnímání, aby si to představil z vizualizací, k tomu ten model pomůže,“ objasňuje Sedláček.

Čtěte také

Nový model dva kilometry dlouhého a jeden a půl kilometru širokého výseku Brna vyjde na asi jeden a tři čtvrtě milionu korun. Shodou okolností je to stejná částka, kterou město v roce 2005 zaplatilo za dosud používaný model jižní čtvrti. Michal Sedláček říká, že ho původně chtěli využít znovu, ale je už zastaralý a další převozy by ho poškodily. „Takže jsme se na to dívali z dlouhodobého hlediska, jestli má cenu s tím starým modelem pokračovat. A řekli jsme si, že když je teď ta soutěž, tak to využijeme k tomu, aby město Brno mělo takový model, jako mají jiná města, třeba Hamburk nebo Vídeň,“ doplňuje hlavní městský architekt.

Model bude hotový v létě, kdy Brno oznámí výsledky architektonické soutěže s odměnami i náklady v hodnotě asi 50 milionů korun. Vítěz bude se Správou železnic pracovat na dalším projektu hlavního nádraží. Kdy přestavba uzlu za desítky miliard korun začne, zcela jisté není. 

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio

Související