Královopolský tunel v Brně po dvanácti letech od otevření zřejmě získá kolaudaci. Lidé v okolí ale změnu nepocítí

30. srpen 2024 18:15

Dvanáct let po zprovoznění se zřejmě povede zkolaudovat Královopolský tunel v Brně. Získání kolaudace dosud bránilo to, že stavba překračovala hlukové limity. Po dodatečné instalaci protihlukových opatření, ale především díky změně norem, už tunel podle hygieniků limity splňuje. Kolaudaci by měl dostat do konce roku. Lidé v okolí ale změnu nepocítí.

S Jarmilou Párovou se díváme z balkonu jejího bytu v osmém patře ve Voroněžské ulici v Brně. Při pohledu vpravo vidíme na rampy vedoucí z Královopolského tunelu. „Zvykla si, sekačky jsou horší,“ povzdychne si. Hůř je na tom její sousedka z dvanáctého patra Dana Beránková. Výhled má přímo na vozovku. „Hlavně teda v noci je zvýšený hluk zejména ve vyšších patrech, když jezdí tiráky a motorky, které nedodržují předepsané rychlosti,“ říká.

Kvůli nadměrnému hluku tunel dodnes nemá kolaudaci. Doprava jím už dvanáct let projíždí jen díky výjimce od hygieniků. Loni se ale zmírnily hlukové limity a podle nich už tunel nepředstavuje nadměrnou hlukovou zátěž.

„Aktuálně zaslané podklady k vydání kolaudačního souhlasu se stavbou, která už v podstatě probíhá dvacet let, tak dokladují, že ta poslední měření prokázala, že hygienické limity jsou splněny,“ říká Miroslav Staněk z Krajské hygienické stanice Jihomoravského kraje.

Souhlas od hygieniků

Souhlas od hygieniků byl posledním krokem nutným ke kolaudaci stavby. Až bude mít městská firma Brněnské komunikace oficiální stanovisko, může o ni požádat stavební úřad.

„Pořád ještě čekáme na stanovisko Krajské hygienické stanice. Nicméně bude to jeden z podkladů pro kolaudaci. Zatím je tunel v předčasném užívání,“ popisuje provozní ředitel firmy Jan Klištinec.

V minulosti se silničáři pokoušeli hluk snížit řadou opatření. Podle ředitele jihomoravského závodu Ředitelství silnic a dálnic Davida Fialy ale dosud u hygieny vždycky narazili. „Ta série opatření, která jsme historicky realizovali, ať to byly protihlukové stěny, nízkohlučné asfalty a různá další opatření, tak to je za nás asi maximum, co jsme mohli realizovat,“ doplňuje Fiala.

S hlukem z tunelu se tak obyvatelé okolních bytů budou muset smířit.

autor: Šimon Franc
Spustit audio