Kdo zaplatí zastávku? Na samotě u Babic nad Svitavou lidé už měsíc čekají na autobus

Z majitele bytového domu na samotě u lesa na Brněnsku se stal nedobrovolně taxikář. Nájemníky z bývalého penzionu u železniční zastávky v Babicích nad Svitavou teď každý den vozí autem do práce a zpátky. Vlak tam od prosince nejezdí kvůli roční výluce na trati z Brna do Blanska. A náhradní autobusy u Babic oproti původním slibům nestaví. Správa železnic se teď dohaduje s Českými drahami, kdo ji má zaplatit.

„Lidi, kteří šli 12. prosince do práce, tak šli čekat na místo, kde obvykle bývá zastávka náhradní autobusové dopravy... a autobus projel okolo. Tak jsme se to vlastně dozvěděli, že to tady nezastaví,“ uchechtnul se Oldřich Kukrecht, majitel bytového domu, který až na několik chatek v okolí stojí osamoceně u železniční stanice Babice nad Svitavou. Úsměv na jeho tváři je ale spíš kyselý a zoufalý. V jeho domě bydlí dlouhodobě přes 20 lidí, většina z nich jezdí do práce do Brna, jeden starší pár zase navštěvuje lékaře.

Bytový dům, který až na několik chatek v okolí stojí osamoceně u železniční stanice Babice nad Svitavou

„My jsme se na tohle připravovali dva roky dopředu. Vše jsme měli nachystané a slíbené, že tu zastávka bude. I naši nájemníci podepisovali smlouvy na příští rok s tím, že tu zastávka bude,“ kroutí hlavou Kukrecht.

Jenže zastávka není. A od trati pod zříceninou hradu Ronov k běžné zastávce autobusu v centru Babic je to asi 3 kilometry a 40 minut svižné chůze do kopce přes les. A tak Kukrecht najal šest řidičů a nájemníky radši přibližuje patnáctkrát až dvacetkrát denně k Brnu na vlastní náklady. „Máme tu osmnáctihodinový provoz osobního auta, kterým přibližujeme nájemníky do vedlejších Bílovic nad Svitavou. Fungujeme od pěti hodin ráno. Na webu jsme si vytvořili databázi, kde si zájemci předvolí své jízdy, aby věděli, že se vejdou do auta. Jinou možnost nemám, protože by se mi jinak nájemníci odstěhovali jinam,“ krčí pronajímatel rameny.

Bezpečnost nade vše

O zamítnutí zastávky se na obecním úřadě v Babicích dozvěděli tři dny před začátkem výluky. „Police to u úřadu zamítla, protože nebyla zajištěná dostatečná ochrana cestujících, jelikož zastávka měla být umístěná na velmi úzké silnici mezi řekou a strmým svahem,“ objasňuje starosta Eduard Levý z hnutí STAN. A dodává, že i když železniční zastávka stojí mimo zastavěné území obce, využívá ji ročně asi 40 až 50 jejích obyvatel – třeba ti, kterým ujel klasický autobusový spoj. Případné turisté nebo místní chataři.

Zastávka náhradní autobusové dopravy u železnicí stanice zatím není, protože nebyla podle policie zajištěná dostatečná ochrana cestujících

České dráhy tak přišly s řešením za asi 300 tisíc korun, na které policie kývla. Autobusy budou zastavovat v úseku kyvadlové dopravy mezi semafory. Ty tam dopravu regulují už nyní. Na celé silnici z Adamova do Bílovic nad Svitavou je takových úseků několik, protože cesta je úzká. Jeden ze semaforů u babické zastávky ale bude posunutý už před železniční most ve směru od Adamova. „A jedna zastávka směrem na Adamov bude na lávce, lidé pak nastoupí u svodidel. Na opačné straně u druhé zastávky budou betonové bloky,“ ukazuje starosta na nákresu, který od úřadů dostal.

Firmu, která provizorní zastávku zbuduje, vybírají České dráhy. „Děláme s našimi partnery všechny kroky k urychlenému zprovoznění příslušné zastávky. K tomu je třeba vybavit zastávku dodatečně betonovými dílci pro zvýšení bezpečnosti osob,“ potvrzuje mluvčí drah Vanda Rajnochová. A dodává, že se firma omlouvá za komplikace, které nemohla ovlivnit. 

Co může za zdržení?

Zástupci Jihomoravského kraje namítají, že za zdržení můžou lhůty na úřadech, způsobené i volnem okolo Vánoc, a taky pozdní zadání od Správy železnic. „Na tu zastávku se nezapomnělo, ale při jejím zřizování musel mít městský úřad ve Šlapanicích příslušná stanoviska, jenže policie ho nedala. A pak byl problém v právním výkladu platby na to upravené řešení. Právníci Správy železnic tvrdili, že se na trati celý rok nejezdí, tudíž nejde ani o výluku,“ podivuje se krajský radní Jiří Crha z ODS, který má na starosti dopravu.

Právě Správa železnic totiž obvykle náklady způsobené výlukami platí. Jenže v tomto případě nejde o typickou výluku, ale takzvaný nickolejný provoz. „Mezi Brnem a Blanskem ale nastala jiná situace, na kterou zákon nepamatuje. Tady objednavatelé dopravy i dopravci už od roku 2019 vědí, že trať nebude rok provozovaná vůbec čili ani nebude jízdní řád, v rámci kterého by se výluka vyhlašovala,“ zdůvodňuje mluvčí železničářů Dušan Gavenda, proč v tomto případě nechtějí hradit rozdíl v nákladech na zajištění náhradní dopravy.

Čtěte také

Správa železnic tak říká, že musí postupovat s péčí řádného hospodáře a že náhradní dopravu si má tak či tak zajistit dopravce, a ten, kdo si ji objednává, v tomto případě Jihomoravský kraj. „Což je absurdní, protože je to stavba Správy železnic a dopravci ani Jihomoravský kraj nemůžou za to, že někdo rekonstruuje trať. Jsme rádi, že se rekonstruuje, ale přináší to komplikace a ty musí platit ten, kdo to staví,“ prohlašuje Crha. 

330 tisíc korun za náhradní zastávku u stavby za bezmála 6 miliard korun tak s největší pravděpodobností zaplatí České dráhy anebo Správa železnic. Rozsoudit je teď kvůli netypické situaci musí ministerstvo dopravy. Bez ohledu na to má zastávka u trati v Babicích nad Svitavou fungovat nejpozději do konce ledna.

Výluka skončí letos v prosinci. Dělníci na trati Brno-Blansko opraví koleje, tunely a mosty. Největší proměna pak cestující čeká u modernizovaného nádraží v Adamově.

Aktualizace: České dráhy zprovoznily zastávku náhradních autobusů v Babicích nad Svitavou 27. ledna. Dělníci ji postavili na silnici poblíž dočasně zrušené železniční zastávky. Otevření zastávky se o měsíc a půl zdrželo.

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio